کد خبر: ۲۱۱۳۹
|
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

چگونه می‌توان از هوش مصنوعی در سازمان‌ها بهره گرفت/ کمبود متخصص در حوزه فناوری هوش مصنوعی

کارشناس فناوری اطلاعات گفت: به‌منظور موفقیت در طراحی یک راه‌حل مبتنی بر هوش مصنوعی، باید علاوه بر کسب دانش فنی، درک کافی از حوزه کسب‌وکار داشته باشید. متأسفانه، اغلب افراد تنها در یکی از این حوزه‌ها دانش کافی دارند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلفی کاربردی شده است به طوری که پرداختن به این حوزه می‌تواند نقش کلیدی در رونق اقتصاد و پیشرفت صنعت کمک کند. در این میان این صنعت با وجود توسعه با چالش‌های زیادی مواجه است.

باید گفت که علی‌رغم اینکه هوش مصنوعی راه‌های نفوذ به صنعت جدید را پیدا کرده و شمار شرکت‌هایی که از مزایای به‌کارگیری این فن‌آوری بهره‌مند شدند و مدام نیز، رو به افزایش است. اما با وجود رشد این فناوری و افزایش محبوبیت در بین طرفداران، هنوز بسیاری از کسب‌وکار‌ها نتوانسته‌اند در دنیای هوش مصنوعی جایگاهی را برای خود اختصاص دهند.

متاسفانه، بسیاری از تیم‌های آنالیزی پراکنده شرکت‌ها بر روی شمار زیادی از پروژه‌های کوچک‌تری متمرکز هستند که در حاشیه هسته اصلی تجارت قرار دارند. در نتیجه، کار در زمینه اصلی، به منظور دستیابی به اتوماسیون کارآمد مورد نیاز توسط هسته اصلی تجارت را به کل نادیده می‌گیرند؛ بنابراین برای حل این مشکل، باید متمرکز به اولویت‌های کاری خود باشید تا با استفاده از راه‌حل‌های قدرتمند هوش مصنوعی، یکی یکی آنان را از پیش پای خود بردارید. برای مثال، بخش‌هایی از کسب‌وکار شما درآمد قابل توجهی ایجاد می‌کند که در آن‌ها فرایند اتوماسیون‌سازی و هوش‌مصنوعی می‌تواند سبب بهبود چشم‌گیر سود و یا کاهش درصد خطا‌ها شود.

حمید محمدیان اصل کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه استفاده از فناوری هوش مصنوعی نیازمند این است که مدیران سازمان و ارگان‌ها درک عمیق و درست‌تری نسبت به ماهیت کنونی فن‌آوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و توانایی‌ها و محدودیت‌های آن داشته باشند، اظهار کرد: در بسیاری از حوزه‌ها، نداشتن دانش و اطلاعات کافی درخصوص هوش مصنوعی مانع از به‌کارگیری این فن‌آوری شده است. یکی دیگر از اشتباهاتی که در اثر نداشتن درک درست از هوش مصنوعی رخ می‌دهد، تعیین اهداف غیرقابل‌درسترس و غیرممکن است. برای پیدا کردن یک راه‌حل برای مشکلات و مسائل مربوط به کسب‌وکارها، باید آموزش‌های لازم برای سازمان‌ها و افرادی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، داده شود. تا با کسب اندکی دانش و شناخت قابلیت‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی، انتظارات آن‌ها برآورده شود.

محمدیان اصل تصریح کرد: به‌منظور موفقیت در طراحی یک راه‌حل مبتنی بر هوش مصنوعی، باید علاوه بر کسب دانش فنی، درک کافی از حوزه کسب‌وکار داشته باشید. متأسفانه، اغلب افراد تنها در یکی از این حوزه‌ها دانش کافی دارند. به‌طورمعمول، مدیرعامل و سایر مدیران یک سازمان یا یک شرکت دانش فنی لازم برای به‌کارگیری هوش مصنوعی را ندارند و اکثر دانشمندان و متخصصان داده نیز علاقه‌ای به شناخت و بررسی کاربرد‌های مدل خود در دنیای واقعی ندارند؛ بنابراین شمار متخصصان هوش مصنوعی که می‌دانند چگونه می‌توان یک فن‌آوری را در یک کسب‌وکار خاص به‌کار گفت، بسیار اندک است.

وی اضافه کرد: چالش دیگر برسرراه هوش مصنوعی این است که تمام صاحبان کسب و کار و یا مدیران تمایلی به سرمایه‌گذاری در آن ندارند. وجوه مورد نیاز برای راه اندازی و اجرای این فناوری بسیار بالا است؛ بنابراین هر صاحب کسب و کار یا سازمانی که می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند؛ باید بتواند قابلیت‌های آن را در حوزه صنعت خود امتحان کند.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی