کد خبر: ۲۱۲۴۴
|
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۹

ارتقای اعتبار صنعت آزمایشگاهی و هدفمند شدن سرمایه‌گذاری‌ها

فقدان بانک‌های اطلاعاتی معتبر و جامع از توانمندی آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور معضلی است که می‌تواند اعتبار صنعت آزمایشگاهی را کاهش دهد.

به گزارش« نبض فناوری» مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نبود بانک اطلاعاتی معتبر از توانمندی‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی در کشور موجب می‌شود که پژوهشگران در انجام پژوهش‌ها و همچنین صنایع برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود، با چالش‌های گوناگونی مواجه شوند، گفت: این اتفاق تاثیر مستقیمی در کاهش کیفیت خدمات حوزه بهداشت و سلامت دارد.

وی افزود: گاهی این عدم اطلاع باعث شده که با وجود تجهیزات آزمایشگاهی در کشور، برخی از آنها از دیگر کشورها خریداری شود. این کار یعنی خروج ارز از کشور و سرمایه گذاری موازی برای تجهیزاتی که در کشور وجود دارد و ظرفیت خدمات دهی آنها اطلاع‌رسانی نشده است.

به گفته نسب، شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا و با هدف ارائه تصویری درست و روشن از تجهیزات و تخصص‌های موجود کشور در حوزه آزمایشگاهی شکل گرفته و این اطلاعات جامع را در اختیار فعالان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به این صنعت قرار می‌دهد.

دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: البته شبکه برای ارائه یکپارچه خدمات تعمیر و نگهداری مناسب برخی تجهیزات ارزشمند آزمایشگاهی، ارتقای آموزش‌های سازمان‌یافته برای کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کاربران تجهیزات و تدوین استانداردهای آزمایشگاهی نیز تلاش می‌کند تا با این کار روند توسعه این صنعت را شتاب دهد و خدماتی جامع و کامل در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این کار در کنار مزایای فوق، راهی است برای کاربردی‌تر کردن تحقیقات دانشگاهی و پژوهش‌های صنعتی؛ سرمایه‌های ارزشمندی که در صنعت آزمایشگاهی وجود دارد و به دلیل عدم بهره‌گیری مناسب از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند. اما ایجاد یک شبکه جامع از فعالیت‌ها و دارایی‌های موجود می‌تواند مسیر شناسایی و استفاده از آنها را در کشور تسهیل کند و توانمندی و تخصص آنها را به زنجیره صنعت آزمایشگاهی کشور گره بزند.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، نسب همچنین گفت: این کار به «بهره‌مندی از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی»، «ایجاد تمرکز در پیگیری و انجام کارهای فنی و اجرایی»، «کاهش زمان بررسی و پاسخگویی به درخواست‌ها و امور ارجاع شده به شبکه»، «ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بهره‌برداری بیشتر از دانش فنی کارشناسان و متخصصان آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی کشور» و «افزایش میزان مشتری‌مداری شبکه آزمایشگاهی» نیز منجر شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی