کد خبر: ۲۱۳۸۸
|
۰۶ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۱
اشتغالزایی با توسعه فناوری؛

یک فروند هواپیمای کوچک ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌کند

توسعه زیست‌بوم هواپیما‌های کوچک زیر ۱۹ نفره بازار اشتغالزایی در کشور را رونق می‌دهد. هر فروند هواپیما‌های زیر ۱۹ نفر مساوی است با اشتغال مستقیم وغیرمستقیم ۳۰۰ نفر.

به گزارش« نبض فناوری» اقبال عمومی به هواپیماهای کوچک و دارای ظرفیت کم مسافر زیاد شده است. هواپیماهایی که معمولا به شکلی اختصاصی برای پروازهای تفریحی، برخی مشاغل مانند آتش‌نشانی و اورژانس، آموزش خلبانی و غیره به کار می‌روند.

این نوع از هواپیماها برخلاف برخی ادعاها که جنبه استفاده تجملی آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند کاربردهای زیادی در صنعت هوایی دارند و می‌توانند زیربنای طراحی و ساخت هواپیماهای با ظرفیت بالاتر باشند. هوانوردی عمومی که درآمدزایی بالایی برای کشورهای پیشرفته دارد و می‌تواند شکوفایی صنعت هوایی کشورها را رقم زند.

ایران هم به عنوان یکی از کشورهای دارای ظرفیت خوب دانشی و تخصصی در صنعت هوایی می‌تواند از این فرصت ناب بهره گیرد و متخصصان و دانش‌آموختگان این حوزه را به سمت طراحی و ساخت هواپیماهای کوچک سوق دهد. آمارها می‌گوید این صنعت کاربردی می‌تواند به رونق اقتصادی و اشتغالزایی در کشور منجر شود.

به گفته آرش خانباشی رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، راه‌اندازی خطوط هوایی کلاس هواپیماهای زیر 19 نفر، می‌تواند به ازای هر فروند هواپیما 300 تا 400 فرصت‌ شغلی را در حوزه ساخت و تأمین قطعات این هواپیماها به دنبال داشته ‌باشد.

اما این اتفاق در صورتی میسر است که همه زیرساخت‌های فناورانه، تخصصی، دانشی و سرمایه‌گذاری‌ها فراهم باشد. خانباشی می‌گوید: امروز حدود 600 شرکت‌ دانش‌بنیان و خلاق در صنعت هوانوردی کشور فعال هستند که می‌توانند به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره این زیست‌بوم به کار گرفته شوند. نیروهای متخصصی از جوانان و فناوران کشور که راه‌گشای چالش‌های این حوزه خواهند بود.

اما در این میان یک مانع مهم و کلیدی وجود دارد و آن اینکه باید برای استفاده از این تخصص‌ها و تعریف اشتغال برای آنها ابتدا زمینه‌ فعالیت هواپیماهای کوچک فراهم شود. سپس برای توسعه محصولات و تولید این هواپیماها در داخل کشور برنامه‌ریزی کرد. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری درصدد است تا زنجیره این صنعت ارزش‌آفرین را در کشور تکمیل کند.

این کار را نیز با شناسایی همه بازیگران این زنجیره از طراحی تا اجرا و سرمایه‌گذاری عملیاتی خواهد کرد. کاری که به ساخت هواپیماها و فرودگاه‌هایی منطبق با استانداردهای ملی و بین‌المللی منجر خواهد شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی