کد خبر: ۲۱۶۶۹
|
۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰

طراحی سیستم کنترل دستگاه پیشرفته استریل‌سازی اتاق‌های تمیز در کشور

سیستم کنترل دستگاه پیشرفته استریل‌سازی اتاق‌های تمیز، توسط متخصصان آزمایشگاه مهندسی مکاترونیک و مرکز نوآوری پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.

به گزارش« نبض فناوری» صادق سقط‌چیان، رئیس شعبه پارک علم و فناوری پردیس بین‌المللی کیش و سرپرست تیم طراحی و مهندسی معکوس آزمایشگاه مهندسی مکاترونیک پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران، ضمن اعلام این خبر گفت: امروزه دانش پزشکی تا حد زیادی وابسته به پیشرفت فناوری بوده و همزمان با آن رشد چشمگیری داشته است. یکی از عوامل مهم و حیاتی در این زمینه، حفظ ایمنی و سلامت افراد از عوامل باکتریایی، میکروبی، قارچی و غیره است و بهره‌گیری از روش‌های نوین و در عین حال بی‌خطر در این صنعت، بسیار مهم است.

وی افزود: اتاق‌های تمیز در سال‌های اخیر از نظر تعداد، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. اتاق‌ها و فضاهای تمیز، در صنایع زیست فناوری و صنایع دارویی نوین از جمله سیستم‌های دارورسانی پیشرفته، بسیار پرکاربرد هستند. یکی از مشخصه‌های مرتبط با فضاهای تمیز، نفوذ آلودگی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای رفع آلودگی است و یکی از روش‌های نوین و پر بازده به‌منظور استریل‌سازی اتاق‌ها و محفظه‌های خاص، استفاده از بخار هیدروژن پراکساید است که توسط دستگاه‌های ویژه‌ای که تنها چند کشور معدود آن را تولید می‌کنند، انجام می‌شود.

مهندس سقط‌چیان با بیان اینکه یکی از شرکت‌های شاخص این حوزه، بایوکوئل انگلستان است، خاطرنشان کرد: اخیرا محصول تولیدی این شرکت توسط متخصصان آزمایشگاه مهندسی مکاترونیک و مرکز نوآوری پردیس بین‌المللی کیش، مهندسی معکوس و سیستم کنترل آن به‌طور کامل با نمونه ایرانی جایگزین شده و پس از گذراندن آزمایش‌های بیولوژیکی، موفق به دریافت تاییدیه صحت عملکرد از آزمایش‌های بسیار دقیق یکی از شرکت‌های هم‌پیمان مرکز نوآوری پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران شده است.

رئیس شعبه پارک علم و فناوری پردیس بین‌المللی کیش ادامه داد: دستگاه بهسازی شده، اکنون در خط تولید شرکت قرار دارد و کمک شایانی به ظرفیت تولید آن کرده است. نکته جالب توجه اینجاست که این دستگاه، پیش از اعمال تغییرات سیستم کنترلی به‌منظور فعال‌سازی سیکل کاری، نیازمند محلول‌های تولید شده توسط همان شرکت انگلیسی بوده که با بررسی رمزینه هر ویال، مجوز فعال‌سازی را دریافت می‌کرد. صرف نظر از هزینه بالای تهیه هر ویال محلول و خروج ارز، در حال حاضر این دستگاه با سیستم کنترلی بومی قادر است با محلول‌های تولید شده از سوی تمامی شرکت‌ها عملکرد فعال داشته باشد و این انحصار خرید از شرکت انگلیسی نیز رفع شده است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، وی در پایان تصریح کرد: امکان ساخت این دستگاه برای اولین بار در کشور با قیمتی معادل ۳۰ درصد دستگاه‌های مشابه خارجی توسط این تیم وجود دارد و با توجه به فناوری بومی آن، می‌تواند برای نیازهای متفاوت کشور شامل بیمارستان‌ها، شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های زیست فناوری، شخصی‌سازی شود.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی