کد خبر: ۲۱۷۳۹
|
۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

آگاهی مردم نسبت به شاخص‌های اقتصاد هوشمندسازی افزایش یابد

کارشناس فناوری اطلاعات گفت: برای اینکه تحول اساسی در جهت هوشمندسازی و دیجیتالی شدن اقتصاد صورت گیرد نیاز به تدوین برنامه اصولی و جامع بلندمدت دارد تا بتوان براساس آن پیش رفت.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه رشد و توسعه فناوری و حرکت به سمت دیجیتالی و هوشمند به یکی از مباحث کلیدی تبدیل شده است تا جاییکه اکثر کشور‌ها با استفاده از تجارب و توانمندی سایر کشور‌های سعی در پیشی گرفتن از همدیگر هستند. ایران نیز برای دستیبایی به این حوزه تلاش‌های زیادی را انجام داده تا با ورود به این عرصه تحولاتی را ایجاد کنند.

یکی از مهمترین راه‌ها برای بالابردن کیفیت و تنوع در ارائه خدمات، استفاده از فناوری اطلاعات در ارائه خدمات یا به اصطلاح اقتصاد هوشمند است. در این مسیر توجه به زیر ساخت‌های کشور بسیار ضروری است، بنابراین عدم توجه به زیرساخت‌های فنی موجود به عنوان زیرساخت اصلی کشور، تمام سرمایه گذاری‌ها در این زمینه را بلااستفاده خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که بایستی به دنبال شناسایی چالش ها، فرصت‌ها و نیز برنامه ریزی مدون برای فراهم کردن بستر قانونی و بودجه لازم به منظور ایجاد شهر هوشمند و اقتصاد هوشمند باشیم. همچنان که اکثر شهر‌ها در سراسر دنیا به سمت هوشمند شدن هستند و این امر فرصت بزرگی را به مهاجمین برای انجام حملات سایبری می‌دهد. شهر‌ها برای هوشمند شدن نیازمند اتخاذ تکنولوژی‌های جدید هوشمند می‌باشند. هر تکنولوژی یا سیستم جدید شهری یک فرصت جدید به مهاجمان سایبری می‌دهد.

علی‌اکبر کبیری کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه شهر هوشمند در کنار مزایا و پتانسیل‌های خود، چالش‌ها و معایبی نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: برای اینکه تحول اساسی در جهت هوشمندسازی و دیجیتالی شدن اقتصاد صورت گیرد نیاز به تدوین برنامه اصولی و جامع بلندمدت دارد تا بتوان براساس آن پیش رفت.

وی با اشاره به فقدان آگاهی و نگرش مدیران عالی و نبود شناخت در عرصه مدیریت هوشمند شهری گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از مدیران ارشد مدیریت شهر‌ها در کشور به دلایل مختلف دیدگاه بلند مدت و جامع برای مدیریت شهر‌های تحت مدیریت خود ندارند و امور روزمره و دست و پا گیر اداری مانع از بروز خلاقیت و توجه آنان به برنامه‌های بلند مدتی مانند هوشمندسازی شهر‌ها شده است و در بسیاری از موراد و مطالعات میدانی مشخص شده است اعضای شورای شهر حتی یک تعریف ساده از شهر هوشمند در ذهن ندارند.

کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، تصریح کرد: آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، توجه به شاخص‌های اقتصاد هوشمند و تعریف پروژه برای بهبود وضعیت آن شاخص است. نباید در این مورد به دنبال پروژه بود بلکه لازم است شاخص‌های مطرح را دنبال کنیم. همچنین نگاه ویژه بر اهمیت داده‌ها، اطلاعات و دسترسی آسان به آن‌ها داشت و آن را لازمه بروز اقتصاد هوشمند دانست.

کبیری ادامه داد: برای تحقق اقتصاد هوشمند باید نسبت به شاخص‌های هوشمند سازی صورت گیرد و آن‌ها را شناسایی بررسی کرد؛ درحالی‌که متأسفانه این آگاهی هنوز شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه هنوز قوانین موجود با این رویکرد همسو نیست و به طور حتم مسئولان کشور نیز با این رویکرد برنامه‌ریزی نمی‌کنند؛ بنابراین نبود هماهنگی و یکپارچگی در این بخش مانع از تحقق اقتصاد هوشمند خواهد شد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی