کد خبر: ۲۱۹۸۳
|
۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۸
در گفتگو با نبض فناوری؛

آیا مسئولان تمایلی به دیجیتالی شدن اقتصاد دارند؟/تحول دیجیتال با کاربردی شدن فناوری‌های نوین

کارشناس فناوری ارتباطات با تأکید براینکه اقتصاد دیجیتال از طریق استفاده از فناوری‌های نوین و ارتقاء استانداردها عملیاتی می‌شود، گفت: موانع رشد اقتصاد ديجيتال در كشور به نبود ارتباط منسجم با اقتصاد جهانی مربوط می‌شود كه همين امر سبب شده ايران آن‌طور كه در جهان معمول است از فرصت‌های اين حوزه بهره برداری نکند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه موضوع اقتصاد دیجیتال یکی از مباحث کلیدی در چرخه اقتصاد کشور‌ها به حساب می‌آید و این مهم سبب شده که اکثر مدیران پرداختن به این موضوع را در اولویت خود قرار دهند. عملکرد اقتصاد دیجیتال نشان می‌دهد که ارتباطات افراد در طول زمان بهبود یافته است. در طول دهه‌های اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین با گسترش در بخش کسب و کار و دیجیتالی شدن روزافزون تأثیر قابل توجهی بر فعالیت‌های اقتصادی دارد و به طور پیوسته ماهیت فرایند‌های تولیدی و زندگی روزمره ما را تغییر می‌دهد و تحول دیجیتال به عنوان منبع کارآفرینی مداوم و پویایی کسب و کار پیش بینی می‌شود که دارای رشد سالیانه و نفوذ سریع در بخش‌های مختلف باشد.

در نهایت اینکه به طور کلی می‌توان حوزه تحول دیجیتال از سه منظر تاثیرگذاری ابزار‌ها و مفاهیم تحول دیجیتال از جمله کلان داده‌ها رسانه‌های اجتماعی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی، تغییرات حاصل از دیجیتالی شدن و تاثیرگذاری بر زنجیره ارزش، هدایت فعالیت‌های مدیران، مهارت‌های کارکنان و تغییر منطق مدل‌های تجاری و در نهایت نقش تحول دیجیتال در بخش دولتی، خدمات عمومی، دانشگاه‌ها و چگونگی پاسخگویی به مقررات دولتی و ملاحظات اخلاقی مورد تحقیق پژوهش‌های آینده در نظر گرفت.

باید یادآور شد که اقتصاد ایران که طی سال‌های گذشته متاثر از سیاست‌های تحریمی با کمبود نقدینگی روبه‌رو شده و افزایش بیکاری به ویژه در میان اقشار تحصیلکرده به عنوان یکی از چالش‌های اقتصادی محسوب می‌شود که مروزه دولتمردان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنابراین تغییر و حرکت از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد جدید یا دیجیتال را ضروری کرده است.

در همین راستا قاسم حسین زاده کارشناس فناوری در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه توجه به اقتصاد دیجیتال و فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌تواند راهگشای توسعه اقتصاد در بخش‌های کلیدی تلقی شود، اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد دیجیتال در ایران همچون دیگر حوزه‌ها با کمی تاخیر مورد توجه قرار گرفته است و اوضاعی متفاوت‌تر از کشور‌های پیشرفته دنیا دارد که این متفاوت بودن شرایط نیز به نبود زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و تا حدودی شرایط اقتصادی ایران بازمی‌گردد.

وی تأکید کرد: همچنین نبود سیستم فرهنگ‌سازی و آموزش به شهروندان و نگرانی از امنیت شبکه و فقدان توسعه زیرساخت‌ها از دیگر مشکلاتی است که در این حوزه دیده می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: موانع رشد اقتصاد دیجیتال در کشور به نبود ارتباط منسجم با اقتصاد جهانی مربوط می‌شود که همین امر باعث شده ایران آن‌طور که در جهان معمول است از فرصت‌های این حوزه استفاده نکند.

وی یادآور شد که تحول دیجیتال از طریق ابزار‌هایی مانند تنظیم‌گری، ارتقاء استاندارد‌ها و افزایش قیمت منابع اولیه و مشوق‌های استفاده از فناوری امکان‌پذیر است؛ ابزار‌هایی که بیشتر نیاز به تغییر چارچوب‌های ذهنی مدیران دارد و تنها از طریق شکل‌گیری نسل نوگرایی از مدیران امکان‌پذیر است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی