کد خبر: ۲۲۶۴۱
|
۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۱

رسوخ فناوری‌های نوین برای جلوگیری از خوردگی در صنایع نفت و گاز| ثبت ۸ پتنت در این حوزه

کارشناس ارشد آرندی شرکت مهندسی زنگ ستیزان شرق، با بیان اینکه یکسری فعالیت‌های تجاری و فنی را در جهت پیشبرد توسعه تکنولوژی انجام می‌دهیم، گفت: خوردگی یکی از مشکلات عمده در صنایع نفت و گاز به شمار می‌آید که در شرایط کنونی استفاد‌ها از فناوری نانوتکنولوژی بجای روش‌های سنتی مرسوم و رایج باعث می‌شود تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها و ضایعات برسرعت ساخت و ایمنی پروژه‌ها نیز افزوده شود.


به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» در هر صنعتی مانند صنعت نفت و گاز، استفاده مناسب و نیز پایداری تجهیزات مورد استفاده که در معرض انواع تخریب‌ها قرار دارند امری حیاتی است و امروزه فناوری نانو و پوشش‌های نانویی برای حفاظت از خوردگی یکی از مقوله‌های اساسی به حساب می‌آید بنابراین با پیشرفت‌هایی که در این زمینه حاصل کرده کمک شایانی به ذخیره زمان و انرژی و نیز هزینه کرده است.
استفاده از پوشش‌های نانوکامپوزیتی، نانوروانساز‌های جامد و نانوذرات سبب کاهش اصطکاک، بهبود ویژگی‌های حرارتی و الکتریکی، و حفاظت کاتدی افزایش مقاومت خوردگی و سایش شده و بازده عملیات اکتشاف، استخراج، تولید و بهره‌برداری از مخازن را بهبود چشمگیری بخشیده است. صنعت نفت کشور می‌تواند با برقراری ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و تعریف طرح‌های پژوهشی مشترک با این مراکز، از توانایی‌های دانش و فناوری نانو، استفاده‌های لازم را ببرد.

مجید پهلوانی کارشناس ارشد آرندی شرکت مهندسی زنگ ستیزان شرق، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره این شرکت دانش بنیان در حوزه خوردگی خدماتی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: یکسری از روش‌ها برای جلوگیری از خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در کنار این‌ها سیستم‌های کنترل خوردگی و حفاظت کاتدی برای تکمیل نقاط ضعف پوشش‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. این شرکت از سال ۷۸ در این حوزه فعالیت‌های را انجام می‌دهد. همچنین یکسری پروژه‌هایی را در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی انجام دادیم. اولین پروژه‌ها در فاز‌های مختلف علسویه بوده است.

وی افزود: همچنین به واسطه ارتباطات بین‌المللی افرادی که در هیات مدیره بودند توانستیم یکسری تکنولوژی روز دنیا را برای بازرسی فنی سیستم‌ها وارد کشور کنیم. در کنار بازرسی فنی تولید یکسری محصولاتی مصرفی را در حوزه اجرای سیستم‌های خوردگی را در کشور انجام می‌دهیم. همچنین تیم آرندی نیز ۸ تکنولوژی و فناوری را در خارج از کشور به ثبت رساند و قرار است که این فناوری‌ها رانیز در کشور ثبت کنیم. پروژه‌های بزرگ بازرسی فنی در خطوط لوله نفت و گاز نیز انجام دادیم.

پهلوانی ادامه داد: یکسری فعالیت‌های تجاری و فنی را در راستای پیشبرد توسعه تکنولوژی انجام می‌دهیم. ما دوتا از مجموع ۸ پتنت خارجی که در خارج ثبت شده است و برخی نیز در آزمایشگاه خارج از ایران در دست اجراست دو تا از این پتنت را در کشور ثبت طرح صنعتی می‌کنیم مکاتباتی را با شرکت‌های نفت و گاز انجام دادیم که در صورت ثبت شروع به تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تولید یکسری از محصولات که در داخل کشور امکان تولید وجود ندارد در نظر داریم با تحقیق و پژوهش این کار را انجام دهیم. طرح دیگری در رابطه با سیستم جایگزین حفاظت کاتدی است که مطالعات طرح اولیه آن در دست اقدام است.

گفتنی است؛ خوردگی یکی از مشکلات عمده در صنایع نفت و گاز به شمار می‌آید به دنبال خوردگی و نشت مواد سوختی از لوله‌ها و تعمیر و بازسازی آن‌ها به روش‌های سنتی علاوه برصرف وقت و هزینه زیاد آسیب‌های زیست محیطی فراوانی به محیط زیست وارد می‌شود در شرایط کنونی استفاد‌ها از فناوری نانوتکنولوژی بجای روش‌های سنتی مرسوم و رایج باعث می‌شود تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها و ضایعات برسرعت ساخت و ایمنی پروژه‌ها نیز افزوده شود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی