کد خبر: ۲۲۹۰۱
|
۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۳

آیا اقتصاد دیجیتال نسخه شفا بخشی برای توسعه کشور خواهد بود؟

اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته متاثر از سیاست‌های تحریمی با کمبود نقدینگی روبه‌رو شده است، بنابراین تغییر و حرکت از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال را ضروری کرده است که شرکت‌های بزرگ را به منظور ورود به حوزه تحقیق و توسعه زیست‌بوم استارتاپی تشویق کنند تا عقب‌ماندگی در این زمینه را جبران کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه اقتصاد دیجیتال در برخی از موارد به نام اینترنت اقتصاد نیز مطرح می‌شود. اقتصاد دیجیتالی مفهومی نیست که یکباره خلق شده باشد، بلکه در یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد شکل گرفته‌است. سهم اقتصاد دیجیتال به مراتب بیشتر از سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی کشور‌ها حاصل می‌شود. باید عنوان کرد که بررسی چالش اصلی کشور‌ها در حوزه اقتصاد دیجیتال نشان می‌دهد که ایران در شاخص‌های مرتبط با شبکه، سطح پوشش و دسترسی، دارای رتبه‌های به نسبت مطلوبی است، اما در چگونگی به‌کارگیری شبکه در شکل‌گیری کسب‌وکار‌های جدید و زیست‌بوم استارت‌آپی، سهم اقتصاد دیجیتال کشور کاهش می‌یابد.

باید این نکته را اذعان کرد که اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته متاثر از سیاست‌های تحریمی با کمبود نقدینگی روبه‌رو شده و افزایش بیکاری به ویژه در میان اقشار تحصیلکرده به عنوان یکی از چالش‌های اقتصادی که دولتمردان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند شمرده می‌شود، تغییر و حرکت از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد جدید یا دیجیتال را ضروری کرده است که شرکت‌های بزرگ را به منظور ورود به حوزه تحقیق و توسعه زیست‌بوم استارتاپی تشویق کنند و جبران عقب‌ماندگی در این زمینه از طریق ایجاد مراکز شتاب‌دهی به رشد استارتاپ‌ها امکان‌پذیر است.

شایان صدیق زاده کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: طی سال‌های اخیر شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان به تمام حوزه‌های کلیدی وارد شدند به گونه‌ای که این شرکت‌ها در توسعه اقتصادی و اقتصاد دیجیتال سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تصریح کرد: برای اینکه شاهد نوآوری و تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور باشیم بایستی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق در این عرصه حمابت کنیم چرا که این شرکت‌ها با خلق ایده‌های نو سعی در ایجاد تحول در این عرصه هستند.

در این میان کشور‌های توسعه یافته از ارز‌های دیجیتال به عنوان یک ظرفیت ویژه برای از بین بردن پول‌های کاغذی استفاده می‌کنند. همچنین سیستم‌های پرداخت دیجیتال با استفاده از کارت اعتباری پرداخت آنلاین و از طریق تلفن همراه و سیستم‌های مبتنی بر فناوری توزیع مانند بلاکچین اشاره می‌کند، در کل پرداخت‌های دیجیتال باعث تسریع معاملات کاهش اصطکاک و هزینه‌های معاملات و ارائه سود حاصل از بهره وری شده و انگیزه شرکت را برای حضور در تجارت تقویت می‌کنند.

صدیق‌زاده ادمه داد: دیجیتالی شدن این نوع از فعالیت‌ها از ابعاد مختلفی در کشور باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ایجاد کسب و کار دیجیتالی نظیر استارتاپ‌ها می‌تواند بدون اختصاص سرمایه قابل توجه، تولید بر پایه دانش و استفاده از شبکه‌های اینترنتی به اشتغال آفرینی جوانان متخصص منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین ابزار توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده کردن از آن در ابعاد مختلف نهادینه‌سازی و تغییر نگرش‌ها نسبت به دانش دیجیتال و استفاده از رایانه به شکل قانونمند و نظارت شده است که باید در دستور کار قانونگذار و دولت قرار گیرد.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی