کد خبر: ۲۲۹۲۲
|
۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

آیا توسعه میادین نفتی به کمک هوش مصنوعی امکانپذیر است؟

کارشناسان معتقدند امروزه هوش مصنوعی توسعه میدان نفتی را به سطح بالاتری ارتقا داده و راه حل‌های هوش مصنوعی از برنامه ریزی میدان نفتی با بهبود و تکمیل مدل‌های شبیه سازی سنتی مبتنی بر فیزیک پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخر فناوری هوش مصنوعی تحولات چشمگیری را در صنایع مختلف ایجاد کرده است به گونه‌ای استفاده از آن بستر را برای ایجاد تحول و توسعه زیرساخت‌ها هموار کرده است. امروزه صنایع نفت و گاز از قافله بکارگیری هوش مصنوعی عقب نماند تا جاییکه در عرصه توسعه این صنعت از هوش مصنوعی نیز الهام گرفته ند.

براساس این گزارش در صنعت اکتشاف و تولید، هوش مصنوعی، از جایگاه ویژ‌های برخوردار است و تاثیرات مثبت آن در طول سالیان متمادی، منجر به رشد چشمگیر کاربرد آن در صنعت نفت و گاز شده است. اولین کاربرد‌های هوش مصنوعی در صنعت اکتشاف و تولید، عیب یابی مته‌های حفاری به کمک شبکه‌های عصبی و شبیه سازی هوشمند مخازن خلاصه می‌شود.

محمدرضا حقانی کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به این موضوع اظهار کرد: بکارگیری هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تری در مورد منابع و دارایی‌ها اتخاذ کنند و در عین حال منابع جدیدی از داده‌ها را از حسگر‌های متصل امکان‌پذیر می‌سازد.

وی تأکید کرد:امروزه هوش مصنوعی توسعه میدان نفتی را به سطح بالاتری ارتقا داده و راه حل‌های هوش مصنوعی از برنامه ریزی میدان نفتی با بهبود و تکمیل مدل‌های شبیه سازی سنتی مبتنی بر فیزیک پشتیبانی می‌کنند.

حقانی اضافه کرد: راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از طول عمر چاه‌ها پشتیبانی می‌کنند تا شرکت‌های اکتشاف بتوانند بهترین نرخ ممکن استخراج را داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که از منابع تا حد ممکن استفاده می‌شود.

این کارشناس افزود: برخی از راه‌حل‌های هوش مصنوعی شناختی، پالایشگاه‌ها را در مدت زمان کوتاهی بهینه‌سازی کرده‌اند. مدیریت و نگهداری بهتر کارخانه باعث افزایش زمان کارکرد و افزایش عمر دارایی و همچنین کاهش خطر برای دارایی ها، پرسنل و آلودگی محیطی احتمالی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین هوش مصنوعی با بهره‌گیری از اینترنت اشیا می‌تواند پارامتر‌های مختلف را تجزیه و تحلیل کند و علائم خوردگی را تشخیص دهد.

کارشناسان اعتقاد براین دارند حتی با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان سقف تولید نفت از میادین را افزایش داد. با توجه به اینکه امروزه اکثر تجهیزات نفتی فرسوده و در حال از بین رفتن است به نظر می‌رسد که الهام گرفتن از هوش مصنوعی می‌توان این صنعت به سمت آینده روشن هدایت کرد.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی