کد خبر: ۲۲۹۲۸
|
۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۴

بهینه‌سازی سازه‌ها به کمک فناوری طراحی هوشمند

استفاده از فناوری بومی برای طراحی سازه‌های کوپ و صنعتی، مسیر رشد و توسعه سازه‌های ساختمانی و صنعتی بهینه را هموار کرد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسین غفاری مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان نوید ساختار بهینه گفت: شرکت بنیانو برای نخستین بار با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، پردازش موازی و رایانش ابری، به ارائه خدمات طراحی و بهینه سازی سازه‎ها در ایران می‌پردازد.


صرفه‌جویی و کارآمدی بالا

با توجه به هزینه‌های بالای مصالح ساختمانی و رشد ساخت‌وسازها، استفاده از فناوری‌های هوشمند برای بهینه‌سازی سازه، اهمیت بالایی دارد ضمن آن‌که با کاهش مصرف مصالح و زمان، به صورت غیرمستقیم میلیون‌ها شغل ایجاد می‌شود.
آورده‌ای که خدمات این شرکت برای کارفرما رقم می‌زند، صرفه جویی در مصرف مواد اولیه و هزینه‌های سازه است. این شیوه در طراحی و بهینه‌سازی سازه‌های فلزی و بتنی از جمله ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، بلند مرتبه، صنعتی، سوله‌های دهانه وسیع، سازه‌های خاص در صنایع فولاد، نفت، گاز و پتروشیمــی و ... کاربرد دارد.
این نرم‌افزارها در دنیال نیز نوظهور هستند و به تازگی مورد استقبال قرار گرفته‌اند، درباره بهینه‌سازی سازه غیر ساختمانی همچون سازه‌های صنعتی و سوله سبک نیز مورد مشابهی مشاهده نشده است. فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان، به دنبال بهینه‌سازی سوله‌ها و استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن طرح بهینه هستند.

سازه‌های بهینه با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر

اکنون به صورت مستقیم 26 نفر از فارغ التحصیلان برترین دانشگاه‌های ایران مشغول به فعالیت در شرکت هستند و با توجه به این‌که خدمات این شرکت آورده‌های میلیونی و بعضاً میلیاردی را در صنعت ساختمان برای کارفرمایان رقم می‌زند، این مورد سبب تمایل کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی به احداث سازه‌های ساختمانی و صنعتی بهینه با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر خواهد شد.
این موضوع سبب اشتغال‌زایی اقشار مختلفی که در حوزه ساختمان فعال هستند می‌شود. با هزینه‌های بالای مصالح ساخت وساز، صنعت هوشمند ساختمان با بهره‌گیری از این فناوری رشد خوبی داشته و در صورت توسعه، به صورت غیرمستقیم میلیون‌ها شغل ایجاد می‌شود.

انبوه‌سازی و فناوری

غفاری، درباره نیاز تخمینی کشور به این فناوری گفت: طبیعتا این نیاز در کشور ایران با توجه به حجم بالای ساخت‌و‌ساز، انبوه سازی و ذات مهندسی این کشور بسیار بالاست و اجازه هدر رفت سرمایه‌های ملی کشور را نمی‌دهد.
وی با اشاره به ارائه خدمات مهندسی در داخل و خارج از ایران، خدمات و محصولات ایران‌ساخت را در رفع نیازها توانمند دانست و گفت: بیش از 90 درصد مشتریان شرکت بنیانو، اشخاص خصوصی و دیگر شرکت‌ها هستند و با وجود پیگیری‌های فراوان و حجم بالای انبوه‌سازی شرکت‌های دولتی، این خدمات در پروژه‌های دولتی جای خود را باز نکرده‌اند. موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند حجم قابل توجه اشتغال و کاهش هزینه‌ها را به ارمغان بیاورد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی