کد خبر: ۲۲۹۹۲
|
۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۱

دستگاه ایران‌ساخت غلظت‌محلول‌ها را سنجید و به صنایع کمک کرد

رفرکتومتر، تجهیز فناورانه و پیشرفته‌ای است که به کمک آن می توان غلظت محلول های مختلف را مورد سنجش قرار داد.

به گزارش« نبض فناوری» وهاب سلگی مدیرعامل شرکت دانش بنیان کنترل سیستم خاورمیانه که این محصول را تولید کرده است، توضیح داد: رفرکتومتر برای اندازه‌ گیری و نمایش غلـظت محلول‌های شفاف و غیر شفاف در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و واحدهای کنترل کیفی کارخانجات صنعتی طراحی شده است.

سهولت استفاده، دقت و قابلیت اطمینان بالا در اندازه‌گیری، دستگاه رفرکتومتر ایران‌ساخت را به یک انتخاب مناسب برای صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و مراکز تحقیقاتی تبدیل کرده است.

این تجهیز آزمایشگاهی، با اندازه‌گیری ضریب شکست نور و انجام محاسبات پیچیده و چند مرحله کالیبراسیون، غلظت نمونه مورد نظر را در واحد بریکس و ضریب شکست اندازه‌گیری می کند.

 

کاربرد گسترده در صنایع غذایی

تمامی مدل های رفرکتومتر برای گستره وسیعی از کارکردها از جمله صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع پتروشیمی، صنایع نوشیدنی و بهداشتی مناسب است.

رفرکتومتر آزمایشگاهی همان‌طور که از اسم آن مشخص است وسیله ای است برای اندازه‌ گیری دقیق غلظت و ضریب شکست محلول ها در واحد بریکس که در صنایع مختلف تولیدی و تبدیلی و همچنین در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کاربردهای فراوانی دارد.

اندازه‌گیری غلظت برخی از اسیدها و مواد معدنی غیرآلی، آمونیاک، الکل، روغن‌های صنعتی، محصولات و حلال‌های آلی، محلول‌های نمکی، برخی از چسب‌ها و رنگ‌ها به‌واسطه رفرکتومتر ممکن می شود.

در صنایع موتور و وسایل نقلیه اندازه‌گیری غلظت ضدیخ، روان کننده‌ها و روغن‌ها از رفرکتومتر استفاده می شود. کنترل غلظت برخی از محلول های پسماند از جمله مواردی است که رفرکتومتر در آن کاربرد دارد.

 

ایجاد 30 فرصت شغلی

با تولید رفرکتومتر ایران‌ساخت، 30 فرصت شغلی ایجاد شده است و صادرات آن به کشورهای ترکیه، افغانستان و رومانی نیز با موفقیت انجام شده است. رفرکتومتر ساخت شرکت کنترل سیستم خاورمیانه یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد.

سلگی، با اشاره به مزیت های رفرکتومتر تولید شده در شرکت کنترل سیستم خاورمیانه گفت: قابلیت تنظیم اتوماتیک دمای نمونه در درجه حرارت استاندارد، اندازه‌گیری سریع و زمان پاسخ کوتاه با قابلیت تنظیم ضریب میرایی از یک تا صد سیکل، مشاهده و تغییر پارامترهای دستگاه از طریق مرکز، قابلیت تشخیص رسوب بر روی منشور به علت ویسکوزیته سینماتیک بیش از حد و یا چسبندگی محلول، اعلام هشدار در شرایط نا‌مناسب کاری مانند خطا در ارتباط، قطع سیم ، افزایش دما و کاهش ولتاژ از جمله ویژگی های دستگاه رفرکتومتر ایران‌ساخت است.

ایزوله بودن در برابر ارتعاشات الکتریکی، مکانیکی، گرد و غبار و رطوبت و ایمن بودن در برابر شست و شوی منشور دما با مواد اسیدی و قلیایی از دیگر ویژگی های رفرکتومتر است که در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن‌ساخت به نمایش گذاشته می شود.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن‌ساخت 23 آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا 26 آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از 9هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است.

در این برنامه حمایتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می کند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی