کد خبر: ۲۲۹۸۸
|
۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۸

آیا فناوری نوین حریف آلودگی هوا می‌شود؟

اکثر کارشناسان براین باورند که برای برون رفت از این معضل باید به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از نیروگاه خورشیدی حرکت کرد، بنابراین نکته کلیدی برای تحقق این موضوع استفاده از فناوری نوین و بهره‌مندی از توانمندی دانش‌بنیان‌ها در این عرصه است تا بتوانیم سهمی از آلاینده‌ها را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی یکی از معضلات امروزی کلانشهر‌ها است که متاسفانه با افزایش وسایل نقلیه و تردد در مراکز شهر‌ها شدت بیشتری پیدا کرده است. باید عنوان کرد و گفت عامل اصلی این معضل بیشتر بخاطر فرسودگی صنایع و استفاده نیروگاه‌ها از مازوت است که این مشکل را دو چندان کرده است.

برهمین اساس بسیاری از کارشناسان براین باورند که برای برون رفت از این معضل باید به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از نیروگاه خورشیدی حرکت کرد. نکته کلیدی برای تحقق این موضوع بهره‌مندی از فناوری نوین و تکنولوژی به روز و استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها در این عرصه است تا بتوانیم سهمی از آلاینده‌ها را کاهش دهیم.

با توجه به نقش و اهمیتی که فناوری‌های نو و پیشرفته، در کاهش آلاینده‌های محیطی، بهبود مصرف انرژی و سلامت جامعه دارند، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق می‌توانند در این زمینه نقشی کلیدی ایفا کنند. در همین راستا، ستاد‌های توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فعالان فناور شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی که در این حوزه توانمندی داشته باشند حمایت می‌کند تا راه برای توسعه هوای سالم و ورد فناوری‌های نو به این حوزه هموار شود. در حال حاضر نیز تعدادی از این شرکت‌ها، در زمینه تولید فرآورده‌های کاهش آلایندگی، ساخت مبدل‌های کاتالیستی و تجهیزات کاهش و سنجش آلودگی هوا فعالیت می‌کنند که از این حمایت‌ها برخوردار شده اند.

محمدمهدی ایمانی کارشناس حوزه فناوری در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» با بیان اینکه امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های هوا و مسائل محیط زیستی دارد، اظهار کرد: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند به بهبود کیفیت محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی کمک کند؛ اما قابل مشاهده بودن این اثر در کشور‌های مختلف با سطوح متفاوت ازنظر توسعه یافتگی نیازمند مطالعات موردی است.

وی تصریح کرد: امروزه تکنولوژی نانوقادربه بهبود روش‌های ارزیابی مدیریت و کاهش خطرات برای محیط زیست است و فرصت‌هایی را برای تولید محصولات جدید و سالم فراهم ساخته است. فناوری نانو در حفظ محیط زیست نقش مهمی با اصلاح خاک‌های آلوده و حذف یا پاک سازی آلاینده‌های شیمیایی موجود در منابع آب و هوا ایفا می‌کند و راهکاری در جهت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی به حساب می‌آید بررسی نانوتکنولوژی باکاستن الاینده‌ها محیط زیستی سالم‌تر را به وجود می‌آورد.

در همین راستا محمود کمانی در ششمین نمایشگاه کنفرانس بین المللی و سومین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر به موضوع زیست توده اشاره کرد و گفت: روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که آلودگی زیست محیطی بسیاری را در پی دارد و امیدواریم با همکاری نهادهایی، چون سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری مدلی برای امحاء زباله به گونه‌ای ارائه دهیم که بتوانیم با جذب سرمایه آن را به حوزه جذاب تبدیل کنیم.

وی توجه به بومی سازی را از دیگر رویکرد‌های این سازمان دانست و گفت: ما نیازمند تولید پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی هستیم و باید توان موجود در کشور توسعه یابد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی