کد خبر: ۲۳۰۷۹
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۲
با گذشت ۵ سال از مطرح شدن دولت الکترونیک؛

دستاورد شاخصی در حوزه دولت الکترونیک نداریم

اکثر کارشناسان براین باورند که هنوز با گذشت ۵ سال از مطرح شدن دولت الکترونیک این موضوع به مرحله اجرایی نرسیده است با وجود اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود ۲.۸ درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی، در حوزهٔ بهره‌وری باشد، اما اکنون و پس از پنج سال تقریباً هیچ دستاوردی در حوزه بهره‌وری نداریم و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بهره‌وری در بعضی بخش‌ها منفی است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر دولت الکترونیک در دستور کار دولتمردان قرار گرفت؛ چرا که به‌کارگیری و گسترش دولت الکترونیک غالبا در جهت انجام تغییرات در فرآیند‌های دولتی نظیر تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین فرصت‌های فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی را پیش روی دولتمردان قرار می‌دهند، امکان بکارگیری از این فناوری برای مهندسی مجدد معماری دولت و قابل دسترس‌تر، کارآمدتر و پاسخگوتر ساختن آن است.
استفاده از این نوآوری‌ها در فرآیند اداره امور جامعه، موجب توسعه دولت الکترونیک خواهد شد. امروزه عوامل مختلفی دست در دست یکدیگر داده‌اند تا دولت‌ها را وادار به تجربه شکل جدیدی از اداره جامعه بکنند.

هدف اصلی دولت الکترونیکی، فراهم کردن محیط دیجیتالی برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و خدمات است.
بسیاری از کارشناسان براین باورند که هنوز با گذشت چند سال از مطرح شدن طرح دولت الکترونیک این موضوع به مرحله اجرایی نرسیده است با وجود اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود ۲.۸ درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی، در حوزهٔ بهره‌وری باشد، اما اکنون و پس از پنج سال تقریباً هیچ دستاوردی در حوزه بهره‌وری نداریم و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بهره‌وری در بعضی بخش‌ها منفی است.

سامان سبحانی کارشناس آی تی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به موضوع دولت الکترونیک گفت: دولت الکترونیک به معنای بهره گیری از قدرت اطلاعات و تکنولوژی‌های اطلاعاتی برای ایجاد رویکرد جدیدی از دولت است که با جامعه اطلاعاتی و شبکه‌ای همخوان است. دولت الکترونیک می‌تواند به فراهم کردن اطلاعات عمومی و خدمات دولتی در هر زمان و در هر مکان کمک کند. همچنین کمک به ایجاد یک سیستم عصبی دیجیتال یکپارچه برای دولت است که در نهایت باعث افزایش بهره وری و کارایی کارکنان دولت، بهبود ارائه اطلاعات و خدمات دولت، افزایش کانال‌ها برای تعاملات عمومی، کاهش هزینه و افزایش مشارکت از طریق کم کردن زمان و بیشتر کردن تلاش‌های ارتباطی است.

وی تصریح کرد: کاربرد شبکه اینترنت توسط سازمان‌های دولتی جهت ارائه خدمات و اطلاعات به مردم، شرکت‌ها و سایر سازمان‌های دولتی از الزامات انکارناپذیر آن محسوب می‌شود و بدین ترتیب کلیه شهروندان، شرکت‌های تجاری، سایر سازمان‌های دولتی و کارمندان دولت را قادر می‌سازد تا از طریق یک وب سایت در شبکه اینترنت و بدون محدودیت‌های مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی