کد خبر: ۲۲۸۵۲
|
۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۷

بومی‌سازی فناوری تا چه حدی در کشور جدی گرفته می‌شود؟

کارشناس فناوری، با اشاره به اینکه بومی سازی فناوری‌های نوین یکی از کاربرد‌های اساسی در هر کشوری به حساب می‌آید و بایستی در همین راستا تلاش کرد، اظهار کرد: بومی سازی در دنیا بیشتر با رویکرد جهانی سازی درحال اجرا است، از اینرو بررسی تاثیرات این سیاست نشان دهنده اهمیت موضوع است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» از دیدگاه مقام معظم رهبری پیشرفت علمی، پایه و لازمه قطعی پیشرفت همه‌جانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با دستیابی به قدرت و اقتدار است که می‌توان از هویت و حیثیت و استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت کرد و منافع ملی را حفظ کرد. همچنین نوآوری و ابتکار، شجاعت علمی، اعتماد به نفس شخصی و ملی و کار متراکم و انبوه، علاج کار پیشرفت علمی ماست. همچنین در زمینه علم و فناوری، آن کاری را که ذهن بشر به آن دست نیافته است، آن را وجهه‌ی همت قرار بدهید و دنبال بکنید؛ این طوری است که ما خط مقدم علم را شکسته‌ایم و یک قدم به جلو برداشته‌ایم.

براساس این گزارش بومی سازی فناوری و تکنولوژی در حوزه ارتباطات یکی از الزاما اساسی برای هر کشوری به حساب می‌آید تا از این طریق بتواند خدمات شایسته‌ای را برای مردم انجام دهند. در همین رابطه توسعه زیرساخت فناوری و ارائه اپلیکیشن‌های بومی یکی از ضروریات است؛ بنابراین بومی‌سازی به معنی تغییر و تحول در یک روند و فعالیت و همسوسازی آن فعالیت با اهداف و الزامات محلی و منطقه‌ای است.

محسن حسن زاده کارشناس حوزه فناوری در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه بومی سازی فناوری‌های نوین یکی از کاربرد‌های اساسی در هر کشوری به حساب می‌آید و بایستی در همین راستا تلاش کرد، اظهار کرد: بومی سازی در دنیا بیشتر با رویکرد جهانی سازی درحال اجرا است، از اینرو بررسی تاثیرات این سیاست نشان دهنده اهمیت موضوع است. میل به جهانی شدن خصیصه ذاتی هر اندیشه، فرهنگ و تمدن است و براین اساس در طول تاریخ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها مناسب با قوت اندیشه و عمل کوشیدند تا جهانی شوند. اما جهانی سازییک مفهوم خاصی است که کاملاً با معنی و مفهوم جهانی شدن متفاوت است.

وی تصریح کرد: در دنیای رقابتی امروز، کشور‌ها از روش‌های مختلفی برای اکتساب و جهـش فـنآوری اسـتفاده مـی کنند. در حالی که هدف نهایی از اکتساب و انتقال فنآوری در کشور‌های در حال صنعتی شـدن، جـذب و بـومی سازی دانش فنی فنآوری است، به نظرمی رسد، این مهم بعضی اوقات به دلیل وجود برخـی موانـع و عوامـل، محقـق نمی‌شود. اگرچه موانع موجود در مسیر بومی سازی فنآوری در کشور ایران نیـزماننـد سـایر کشـور‌های رو بـه پیشرفت وجود داشته دارد، اما به دلیل مسایل ویژه‌ای مانند تحریم، از اهمیت بیشتری برخـوردار اسـت.

این کارشناس ادامه داد: اهمیت بومی سازی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات بدان جهت است که امروزه فضای مجازی در همه دنیا به عنوان عامل پیشران توسعه اقتصادی شناخته شده است، بطوریکه برنامه ریزی‌های کشور‌های پیشرفته در جهت توسعه این فضا موید این مطلب است. توسعه این حوزه در بخش‌های زیرساختی، ارائه خدمات و تولید محتوا بصورت بومی و تاثیرات آن برتوسعه اقتصادی، اشتغال، بهره وری، فرهنگ و حفظ امنیت بومی کشور‌ها را موجب می‌شود.

وی، ارتقاء کیفی حوزه‌های دانش، ارائه برنامه‌های آموزشی و دروس دوره‌های تحصیلی به صورت الکترونیکی، توسعه و بسط خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیک و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیک یکی از مباحث کلیدی در این حوزه عنوان کرد و افزود: تمام این مباحث در سند راهبردی فضای مجازی اشاره شده است و بایستی در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی