کد خبر: ۲۲۷۹۳
|
۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

آیا صیانت از فضای مجازی شانسی برای موفقیت دارد؟!

با اجرایی شدن این طرح که به نوعی دسترسی‌های مردم به فضای اطلاعات محدود می‌شود حق و حقوق قانونی آن‌ها در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات که در قانون اساسی کشور نیز آمده است نادیده گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مسائلی که امروز در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و توجه قرار گرفته موضوع طرح صیانت از فضای مجازی و حقوق کاربران است چرا که صیانت از فضای مجازی از دید نمایندگان و کارشناسان یکی از مقوله‌های کلیدی در راستای توسعه امنیت و صیانت از حقوق آن‌ها ست این در حالیست که برخی از افراد اعتقاد براین دارند که اجرای این طرح علاوه برمحدود در فضای مجازی کسب وکار‌های اینترنتی را با چالش مواجه خواهد ساخت.

باید یادآور شد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از چندی پیش در مجلس کلید خورده و از همان روز‌های ابتدایی با موجی از انتقادات همراه بود. منتقدان این طرح معتقد هستند که اجرای چنین طرحی در کشور محدودیت دسترسی کاربران به فضای مجازی و آسیب به کسب و کار‌های مجازی را به دنبال دارد.
از سوی دیگر موافقان این طرح هرگونه محدودسازی دسترسی کاربران به فضای مجازی را تکذیب کرده اند و تاکید دارند که این طرح صرفا به دنبال ساماندهی فضای مجازی و صیانت از حقوق کاربران است.

این طرح اکنون با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیونی ویژه در دست بررسی است که جلسات این کمیسیون نیز به صورت آنلاین و زنده پخش می‌شود.

یکی از نمایندگان مجلس شورای معتقد است هدف از اجرای طرح صیانت سامان‌دهی فضای مجازی است؛ چرا که این طرح می‌تواند ضمن حمایت از پیام‌رسان‌های بومی به ایجاد اشتغال‌های اینترنتی نیز کمک و یک فضای امن برای کاربران این فضا ایجاد کند.

علی کیانی زاده کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» با اشاره به اینکه دغدغه طراحان این طرح از آنجایی نشات می‌گیرد که آن‌ها به دنبال اصل محتوی مطالب ارائه شده در این فضای مجازی بوده اند تا از این طریق ساماندهی در ارائه مطالب در این فضا شود، اظهار کرد: با ارائه طرح صیانت از فضای مجازی به جای اصل قرار دادن مدیریت مسائل محتوایی به ابزار‌های فضای مجازی توجه شده است.

وی همچین با اشاره به اینکه در ارائه این طرح به وضعیت کسب و کار‌ها در فضای مجازی توجهی نشده است، افزود: در حال حاضر بسیاری از افراد از طریق همین فضا مشغول به کسب و کار هستند و منابع درآمدی آن‌ها و خانواده هایشان از این طریق است و با مطرح شدن این طرح بسیاری از این افراد دچار دغدغه شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم زیادی از محل فضای مجازی مشغول به کسب و کار هستند که در دوران کرونایی این مساله بسیار در بازتوانی درآمدی این افراد تاثیر خود را داشته است، اما اینکه به یکباره طرحی بدون توضیح و تفسیر آن تصویب بشود به نوعی شوک به اقتصاد این بخش از جامعه است.

کیانی زاده گفت: همچنین با اجرایی شدن این طرح که به نوعی دسترسی‌های مردم به فضای اطلاعات محدود می‌شود حق و حقوق قانونی آن‌ها در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات که در قانون اساسی کشور نیز آمده است نادیده گرفته خواهد شد.

در همین رابطه احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: طرح صیانت هرگز به نتیجه نخواهد رسید!

مدافعان طرح در اقلیت هستند و اکثریت مجلس، آگاه و کنار مردم است؛ مجلس تسلیم جوسازی نخواهد شد و این طرح شانسی برای موفقیت ندارد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی