کد خبر: ۲۳۳۴۲
|
۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۷

علت پاسکاری طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی چیست؟

با وجود اینکه وزیر ارتباطات دولت سیزدهم با ارسال نامه‌ای از مجلس شورای اسلامی خواست که روند اجرایی شدن و تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بررسی کنند؛ اما طرح همین که به مجلس رسید دوباره به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شد تا دوباره روند این طرح مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی یکی از موضوعات داغ در مجلس شورای اسلامی است که این موضوع طی ماه‌های اخیر به یکی از جنجالی مباحث روز در کشور تبدیل شده است. به طوری که این طرح برای خود مخالفان و موافقانی را نیز به همراه داشت. تا جاییکه اعتراضات گسترده کاربران فضای مجازی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی باعث شد، بهارستان نشینان بررسی این طرح را از دستور کار صحن علنی مجلس خارج کنند.

عده‌ای اعتقاد براین دارند اجرای این طرح مساوی است با محدودیت و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و از سوی دیگر برخی نیز معتقدند که تصویب و اجرای این طرح صیانت بستری برای رشد پلتفرم‌های داخلی خواهد بود.

با وجود اینکه وزیر ارتباطات دولت سیزدهم با ارسال نامه‌ای از مجلس شورای اسلامی خواست که روند اجرایی شدن و تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بررسی کنند؛ اما طرح همین که به مجلس رسید دوباره به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شد تا دوباره روند این طرح مورد بررسی قرار گیرد.

در همین راستا لطف‌الله سیاهکلی سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، گفته است که علت ارسال طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس این بود که پیشنهاد دولت درباره این طرح موجب تغییراتی در کلیات و جزئیات طرح مذکور می‌شد و با توجه به اینکه هدف ما این است که نظرات دولت پیرامون این طرح نیز مدنظر قرار گیرد، آن را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع دادیم تا تغییرات لازم بر روی طرح را در مدت ۱۰ روز اعمال کند.

در همین رابطه سعید ابوطالبی کارشناس فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» در خصوص ارجا طرح صیانت به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: علت اصلی آن وجود برخی از ایرادات و نیز تکمیل نبودن برخی از گزینه‌های مطرح شده در این طرح است که قرار است این مهم در مرکز پژوهش‌ها مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح صیانت از فضای مجازی جامع و کامل نیست، گفت: ارائه دهندگان طرح در حالی که به دنبال نظارت و کنترل محتوای این فضا هستند باید بدانند با این کار استفاده مردم ازاین فضا را محدود نکنند.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: طرح صیانت از حقوق از فضای مجازی یک طرح خام و ناپخته و از روی دستپاچگی تنظیم شده است و دوباره دولت آن را به مجلس ارائه کرده است؛ در حالی که با برررسی سنجیده‌تر و شناسایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود که در این فضای مجازی کاربران از آن استفاده می‌کنند، باید به گونه‌ای برنامه و یا طرح ارائه می‌شد که جامع‌تر و کامل‌تر باشد که نگرانی در کاربران را رقم نمی‌زد.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی همچنان در مجلس پاسکاری می‌شود؟ آیا واقعا طرح صیانت به نفع کاربران خواهد بود یا این طرح همانند سایر طرح‌های دیگر مشکلات کسب وکار‌ها و کارآفرینان دوچندان خواهد کرد. باید منتظر شد و دید که هدف دولت و مجلس از اجرای این طرح چیست؟

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی