کد خبر: ۲۲۹۵۲
|
۲۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

پیام‌رسان‌های داخلی در جذب مخاطب چقدر موفق بودند؟

با گذشت چند سال از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به ویژه پیام رسان تلگرام متاسفانه هنوز پیام‌رسان‌های بومی نتوانستند جایگاهی در بین مردم داشته باشند، به نظر شما دلیل عدم‌استقبال یا بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی چه می‌تواند باشد؟

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ه به بخشی جدا نشدنی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است به گونه‌ای روزانه میلیون‌ها پست و محتوا روی شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها رد وبدل می‌شود. اگر به سه سال گذشته برگردیم زمانی که فیلترینگ تلگرام، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷، اعمال شد برخی از کارشناسان گمان می‌کردند که تلگرام نیز به سرنوشت فیس‌بوک و توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود و تنها مورد استفاده معدودی از کاربران قرار گیرد، غافل از اینکه برای این منظور فیلترشکن‌ها در کشور رواج یافت اگر چه استفاده از تلگرام کاهش پیدا کرده است؛ اما این پیام‌رسان در برهه‌ای از زمان به محبوب‌ترین اپلیکیشن مبدل شدند. در کنار این موضوع مهم برخی از افراد به فکر راه‌اندازی اپلیکیشن و پیام‌رسان‌های داخلی شدند، اما با وجود این اکثر مردم به دلیل نبود تنوع و اعتماد به این پیام‌رسان‌ها حاضر بودند که با صرف هزینه‌های گزاف از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند.

امیر خوراکیان- معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی ارائه گزارشی در آخرین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از حقوق کاربران و پایه کاربردی فضای مجازی در رابطه با پیام‌رسان‌های داخلی گفت: با وجود اینکه سیاست‌ها و اقدامات پیام‌رسان‌ها در شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۶ تصویب شد، و از سال ۱۳۹۷ تاکنون که فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی به‌صورت ویژه و با حمایت‌های خاص شروع شد، با افت و خیز‌هایی همراه بوده است.

وی در این خصوص تأکید می‌کند که تعداد کاربر ثبت‌نام‌شده در ایتا ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر است. همچنین اطلاعات تعداد کاربران ثبت‌نام‌شده در پیام‌رسان سروش پلاس ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است؛ تعداد کاربر ثبت‌نام‌شده در پیام‌رسان بله ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه آن ۱ میلیون و ۳۸۲ هزار نفر برآورد می‌شود. تعداد کاربر ثبت‌نام‌شده در پیام‌رسان گپ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و کاربران فعال ماهانه این پیام‌رسان ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند.

در کنار این موضوع بسیاری از کارشناسان، تاثیر فیلترینگ و مسدود نشدن تلگرام و برخی از پیام رسان‌ها، برخوردار نبودن پیام‌رسان‌های داخلی از ساختار مناسب در ارائه خدمات و پیاده سازی نرم‌افزار و عدم اعتماد کاربران را از عمده عوامل موثر در استقبال نکردن مردم از پیام رسان‌های داخلی عنوان می‌کنند.

امروزه اکثر کشور‌های جهان برای ارائه خدمات پیام رسانی از پیام رسان‌های بومی استفاده می‌کنند تا اطلاعات و حریم شخصی افراد حفظ شود. به همین دلیل امیدواریم پیام رسان‌های داخلی کشور نیز بر اساس مصوبه‌های شورای عالی فضای مجازی به رشد لازم برسند تا شرایط به گونه‌ای پیش برود که کاربران با میل باطنی به استفاده از پیام رسان‌های داخلی ترغیب شوند نه با زور و اجبار!

با گذشت چند سال از موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و به ویژه پیام رسان تلگرام متاسفانه هنوز پیام‌رسان‌های بومی نتوانستند جایگاهی در بین مردم داشته باشند، بر همین اساس، به نظر شما دلیل عدم‌استقبال یا بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی چه می‌تواند باشد؟

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی