کد خبر: ۲۳۶۵۱
|
۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

تدبیر وزارت ارتباطات برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات چیست؟

طی روز‌های اخیر شاهد حملات سایبری به نقاط کلیدی در کشور بودیم نکته حائز اهمیت این است که با گذشت ۱۰۰ روز از عملکرد دولت سیزدهم نه تنها سیستم امینتی و زیرساخت‌های ارتباطی ارتقا پیدا نکرده؛ بلکه راهکار‌های مقابله با این معضل بزرگ از سوی دولت ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از موضوعاتی که قرار است دولت سیزدهم پیگیری کند بحث شکل‌گیری و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است که با گذشت چندین سال از مطرح شدن آن هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است؛ اما اخبار ضد و نقیضی در این خصوص از سوی برخی از فعالان این حوزه منتشر می‌شود. نکته کلیدی در این موضوع این است که متاسفانه طی روز‌های اخیر شاهد حملات سایبری به نقاط کلیدی در کشور بودیم نکته حائز اهمیت این است که با گذشت ۱۰۰ روز از عملکرد دولت سیزدهم نه تنها سیستم امینتی و زیرساخت های ارتباطی ارتقا پیدا نکرده بلکه راهکار‌های مقابله با این معضل بزرگ از سوی دولت ارائه نشده است.

در واقع تکمیل شبکه ملی اطلاعات، یکی از مهمترین اولویت‌ها در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و تحقق استقلال کشور در مرز‌های سایبری محسوب می شود در حالیکه اتفاق جدیدی در این عرصه رخ نداده است.

هدف شبکه ملی اطلاعات بسط خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی و افزایش بهره‎وری در حوزه‎های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس بند الف از ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافق‌نامه سطح خدمات موردنظر است. در این زمینه سه شاخص اصلی عبارت از اتصال کلیه کسب‌وکار‌ها و ۶۰ درصد مردم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت، کسب رتبه دوم در کلیه شاخص‌های فاوا در منطقه و سهم ۲ درصد صنعت فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی است.

تکمیل پروژه‌های مرتبط با زیرساخت مخابراتی از جمله شبکه فیبر نوری کشور و FTTx، توجه به الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل سایبری، استفاده از ظرفیت شبکه‌های مخابراتی سازمان‌ها مثل راه‌آهن، نیرو، گاز، خطوط لوله و مخابرات و... در جهت تکمیل و پشتیبانی از شبکه ملی اطلاعات و کمک به رشد انواع خدمات به‌صورت بومی و داخلی در بستر فضای مجازی با به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان واقعی از عمده راهکار‌های پیشنهادی برای شبکه ملی اطلاعات است.

برخی از کارشناسان نبود همکاری بین نهاد‌ها و ارگان‌ها را چالش بزرگ در این زمینه مطرح می‌کنند که در ایران به دلیل تحریم‌ها بزرگ‌تر هم شده است. البته به دلیل فشار برخی دولت‌ها بحث تبعیت از قوانین کشور‌ها در حال پذیرش توسط شبکه جهانی اینترنت است که در چارچوب قوانین کشور‌ها انجام شود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی