کد خبر: ۲۴۳۴۸
|
۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۴

علت عقب ماندگی کشور در تحقق اقتصاد دیجیتال چیست؟

یکی از موضوعات کلیدی برا‌ی تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه و تقویت شبکه ملی اطلاعات است، بنابراین دولت سیزدهم نه تنها باید زیرساخت‌های ارتباطی بویژه عقب ماندگی کلیدی در حوزه ارتباطات را جبران کرده و نسل پنجم اپراتور‌های تلفن همراه را توسعه دهد بلکه باید خدمات پایه کاربردی بومی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات با دیدگاه اقتصادی نیز توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بحث اقتصاد دیجیتال و اجرایی شدن آن در کشور طی سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است به گونه‌ای که هر کدام از ارگان‌ها سعی در توسعه زیرساخت و اجرایی کردن آن هستند. در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق برنامه از پیش تعیین شده در صدد است که این مقوله مهم را بیش از گذشته در دستور کار خود قرار دهد.

یکی از موضوعات کلیدی برا‌ی تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور توسعه و تقویت شبکه ملی اطلاعات است که این مهم هم اکنون در دستور کار دولت سیزدهم است و برای تحقق آن تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کرده است.

متاسفانه در دولت گذشته این امر مهم بیشتر مورد توجه نبوده است و دولت سیزدهم نه تنها باید زیرساخت‌های ارتباطی بویژه عقب ماندگی کلیدی در حوزه ارتباطات را جبران کرده و نسل پنجم اپراتور‌های تلفن همراه را توسعه دهد بلکه باید خدمات پایه کاربردی بومی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات با دیدگاه اقتصادی نیز توسعه یابد.

همچنین برای تحقق آن بایستی در توسعه خدمات دیجیتالی نوین مانند خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا و خدمات مبتنی بر محتوای جذاب و بومی تلاش مداوم از سوی مسئولان صورت گیرد. از سوی دیگر توسعه اکوسیستم استارتاپی برای تأمین خدمات و محتوای لازم جهت ارائه در بستر زیرساخت‌ها و خدمات پایه، نیازمند مشارکت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است تا شرکت‌های دانش بنیان فناوری‌های بومی موردنیاز را تأمین کنند. چرا که امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نقش موثری را در جهت توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند.

براساس این گزارش نهاد‌ها و سازمان‌هایی همانند شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و مجلس برای مشارکت در تدوین سیاست‌ها و قوانین مؤثر در جهت ارتقای قانونمداری در فضای مجازی و اعتلای قدرت اعمال حاکمیت و اعمال سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی و سایر نهاد‌های بالادستی ارتباط برقرار کنند تا بتواند هر کدام از این ارگان‌ها وظایف خود را به موقع به سرانجام برسانند.

در همین زمینه رضا الفت نسب، عضو هیأت مدیره کسب و کار‌های مجازی نیز معتقد است باید زیرساخت اینترنت خانگی (فیبرنوری) در اولویت قرار بگیرد، چرا که در این حوزه به علت فرسودگی نسبت به تلفن همراه دچار عقب ماندگی هستیم و برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال باید این بخش نیز توسعه یابد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی