کد خبر: ۲۴۵۴۲
|
۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸

مراقب جولان دشمنان در فضای مجازی باشید

طی سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستری فراهم شده که دامنه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان به خانواده‌ها نیز وارد شده است به گونه‌ای که فضای ناامنی برای کاربران و خانواده‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» با وجود اینکه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستری برای توسعه کسب وکار‌ها و سطح فکری اطلاعات افراد جامعه می‌شود در کنار این مزیت برای خود یکسری معایبی را نیز در پی دارد. نمی‌توان فضای مجازی را به دلیل وسیع و گسترده بودن احاطه کامل داشت، اما می‌توان با تصویب یکسری قوانین و فرهنگ سازی آگاه‌سازی افراد جامعه را از خطرات و آسیب‌ها آن دور نگه داشت.

متاسفانه طی سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بستری فراهم شده که دامنه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان به خانواده‌ها نیز وارد شده است به گونه‌ای که فضای ناامنی برای کاربران و خانواده‌ها ایجاد کرده است.

براساس این گزارش رهبر انقلاب در بیانات دیروز خود که به مناسبت ۱۹ دی در قم برگزار شد به اهمیت کلیدی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداختند و اشاره کردند. فضای مجازی به نوبه خود دارای تهدیدات و فرصت‌های فراوانی است و یگانه عاملی که می‌تواند تهدیدات گسترده فضای مجازی را به فرصت نشر حقایق و واقعیت‌ها تبدیل کند و از حساسیت زدایی نسبت به اصول و بیانات انقلاب در فضای مجازی جلوگیری کند، غیرت دینی مسئولان در مدیریت صحیح فضای مجازی است.

همچنین در شرایطی که دشمن در یک جنگ شناختی با استفاده از فضای مجازی، امید مردم را نشانه گرفته و سعی در تضعیف روحیه مردم و بحرانی جلوه دادن فضای کشور دارند، غیرت دینی اقتضاء می‌کند همه افراد، مسئولان و افراد تأثیرگذار به خصوص در فضای مجازی با پیروی از منویات مقام معظم رهبری گوی سبقت در امیددادن به مردم در عرصه‌های مختلف فرهنگی اقتصادی سیاسی اجتماعی ربوده و این اصل مهم را در راس سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های خود قرار دهند.

وی در سخنان خود نیز به این نکته کلیدی اشاره کردند و گفتند مسلما تلاش و عزم جدی برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات از مصادیق بارز غیرت دینی است که در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب کرارا بدان تاکید داشته اند و این چیزی است که در کشور‌های مختلف دنیا تجربه شده است. سالم سازی فضای مجازی با شبکه ملی اطلاعات از مسائل مهمی است که دارای مبنای قرآنی و دینی است که باید در جای خود بدان پرداخت.

متاسفانه آنچه در این روز‌ها در فضای مجازی شاهد آن هستیم حساسیت زدایی نسبت به اصول و بینات و مبانی انقلاب مانند حاکمیت دین خدا و و عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر است. در این باره غیرت دینی اقتضاء می‌کند از یک سو با جهاد تبیین، این اصول و ارزش‌ها به صورت گسترده در فضای مجازی تبیین شود و از سوی دیگر با زمینه‌های فساد و حساسیت زدایی از اصول و ارزش‌های انقلاب مقابله شود و این چیزی است که خط قرمز بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌های غربی نسبت به اصول خودشان در فضای مجازی است.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که به رغم اهمیت داشتن شبکه‌های اجتماعی و نیز با پیشرفت علم و تکنولوژی این امر مهم نیاز به مدیریت صحیح و هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمنان برای صیانت از سلامت جامعه را می‌طلبد تا بتوانیم شاهد پیشرفت در عرصه‌های مختلف پیشرفت تکنولوژی در کشور باشیم؛ اما مدیریت صحیح و هوشیاری برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلال در کارکرد‌های اجتماعی و خانواده‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

باید این نکته را تأکید کرد که فضای مجازی صرفا بد و مخرب نیست؛ بلکه این فضا ابزار مناسبی برای افزایش اطلاعات در زمینه‌های مختلف در جهت رشد و تعالی نیز به شمار می‌رود؛ بنابراین برای در امان ماندن از آسیب‌های فضای اجتماعی و مقابله با هجمه‌های فرهنگی و خنثی کردن توطئه دشمنان باید فرهنگ‌سازی در کنار تقویت فعالیت‌های فرهنگی باشد.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی