کد خبر: ۲۴۲۹۴
|
۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۸

دولت برای صیانت کودکان در شبکه‌های اجتماعی چه تدابیری اندیشیده است؟

کودکان را نمی‌توان از پیشرفت‌های تکنولوژی دور نگه داشت. از آن طرف رها کردن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی که بر روی محتوای آن کنترلی هم وجود ندارد، صحیح نیست؛ باید نظارت‌ها تقویت و تولید محتوا صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مباحثی که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته بحث صیانت و حمایت از کودکان در فضای مجازی است. متاسفانه امروزه ورود کودکان در شبکه‌های معضلات زیادی را برای خانواده ایجاد کرده است و همچنین آسیب‌هایی نیز به خود کودکان وارد کرده که ادامه این روند در آینده نه چندان دور قابل جبران نیست.

باید این نکته را متذکر شد که کودکان را نمی‌توان از پیشرفت‌های تکنولوژی دور نگه داشت. از آن طرف رها کردن آن‌ها در فضایی که بر روی محتوای آن کنترلی هم نداریم صحیح نیست. اگر این کنترل درست اجرا نشود کودک هم‌چنان به فضای کنترل‌نشده تمایل و توجه دارد و حتما راهی برای برقراری ارتباط با آن پیدا می‌کند.
طی سال‌های اخیر برای حمایت از کودکان نرم‌افزار‌های گوناگونی در کشور طراحی و تولید شده است.

همچنین کارشناسان معتقدند برای حفاظت از این افراد باید محتوای قوی متناسب با شرایط سنی کودکان تولید شود. در همین رابطه شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید محتوای مجازی برای کودکان فعالیت می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که ضروری است برای کودکان ابزار نظارتی وجود داشته باشد تا والدین زیست مجازی کودکان خود را کنترل کنند و در جریان آن باشند.

اما آنچه در عمل اتفاق افتاده طبق آنچه نبود زیرساخت و تکنولوژی ساخت و یا بضاعت این شرکت‌ها عنوان می‌شود؛ نرم‌افزار‌های کنترل محتوای ایرانی نتوانسته‌اند جایگاهشان را بین خانواده‌ها پیدا کنند و عده زیادی از والدین از وجود این نرم‌افزار‌ها بی خبر هستند.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین راستا طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: نگاه دولت سیزدهم به فناوری اطلاعات فرصت محور است و به دنبال آن است تا حداکثر استفاده را از این فناوری برای بهبود کیفیت زندگی مردم به عمل بیاورد. در کنار این نگاه فرصت محور، مصمم هستیم با همراهی همه کارشناسان و فعالان در این زیست‌بوم، پاسخگوی دغدغه به حق والدین در خصوص نگرانی حضور فرزندانشان در فضای مجازی باشیم. برای این کار از مشورت همه فعالان در این حوزه بهره می‌بریم.

وزارت ارتباطات همچنین با اعلام اینکه فضای مجازی و حضور در آن، مانند یک چاقوی دولبه می‌ماند که از یک سو دارای مزایا و منافعی است و از سوی دیگر اگر بر نحوه استفاده از آن نظارت و بر تأمین محتوایی که در اختیار کودک قرار می‌گیرد، برنامه ریزی و کنترل صورت نگیرد آسیب‌های جبران ناپذیری را برای کودک و نوجوان در پی خواهد داشت، اسناد پشتیبان سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان را منتشر کرد.

باید توجه داشت که فضای مجازی علاوه بر آنکه باعث سلب فعالیت فیزیکی کودک در محیط‌های طبیعی شده و وی را از کسب مهارت‌های اجتماعی، تحرک و کار‌های فیزیکی بازداشته، باعث اختلال در آموزش، فرهنگ رفتاری، تربیت اخلاقی و مهارت‌های گفتاری می‌شود. اما از سوی دیگر، ارائه محتوای سالم و کنترل شده متناسب با شرایط سنی و جنسیتی کودک در این فضا، می‌تواند کمک قابل توجهی به تربیت و حتی رشد فیزیکی و ارتقای مهارت‌های جسمانی کودک کند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی