کد خبر: ۲۳۸۲۷
|
۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۴
وزیر ارتباطات در اولین نشست خبری این وزارت خانه مطرح کرد؛

دسترسی مردم به ۳۰ درصد از خدمات دولت به صورت یکپارچه تا سال آینده/ فیبرنوری را تا در منازل پیش می بریم

اولین نشست خبری وزیر ارتباطات با اصحاب رسانه برگزار شد در این نشست که در سالن الغدیر محل وزارت اتفاق افتاد گروهی از خبرنگاران جهت انعکاس نظرات وزیر گردهم آمدند.

به گزارش «نبض فناوری»، برنامه نشست خبری وزیر ارتباطات در دو بخش برگزار شد؛ که بخش اول مربوط به دستاوردها و عملکرد وزارت خانه و برنامه های آتی بود و بخش دوم به پرسش و پاسخ از وزیر اختصاص پیدا کرد.
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی اولین نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساعت 9:30 آغاز شد اعلام کرد که فناوری اطلاعات همه جوانب زندگی بشر را در دست گرفته است و کمتر حوزه ای متاثر از این فناوری نیست. این فناوری در همه لایه های بشر رسوخ کرده و متخصصین این حوزه تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرده اند.
وی بر راهبرد مشخص در این شرایط تاکید کرد و نگاه دولت را به فناوری اطلاعات به عنوان یک فرصت دانست و افزود طبیعی است که تهدیداتی برای فناوری وجود داشته باشد.

وزیر معتقد است که فرصت های این فضا بیشتر از تهدید هاست و وزارت ارتباطات باید حداکثر بهره را از فناوری ببرد؛ زیر ساخت های این امر توسعه شبکه ملی اطلاعات است  و تلاش وزارت هم بر همین امر بوده است.
زارع پور اشاره کرد که شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد که بال اول وجود شبکه ای پر سرعت در همه جای کشور است و در این راستا فیبر نوری تا منازل در دستور کار قرار گرفته که ۲۰ میلیون پورت پر سرعت تا درب منازل در برنامه وزارت خانه است.

زارع پور اظهار کرد که جلسات متعدد در سطوح مختلف برای ایجاد شبکه پر سرعت برگزار شده و این وزارت در دهه فجر نقشه راه توسعه شبکه پر سرعت را معرفی می کند. رد پایی برای توسعه این شبکه در قانون بودجه در نظر گرفته شده و آن به اشتراک گذاشتن برنامه های همه وزارت ها برای انجام این امر است. برای مثال وزارت نیرو، شهرداری ها و بخش های دولتی و عمومی باید کمک کننده باشند و طبق تعرفه اطلاعات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. اگر این اتفاق بیافتد مشکل حل خواهد شد و باید بار از روی شبکه موبایل برداشته شود.

وی افزود: فرض کنید این شبکه پر سرعت راه افتاد حال باید چه خدمتی به مردم بدهیم این مساله بال دوم است. وزیر ارتباطات گفت که بال دوم شبکه ملی ارتباطات خدمات است و ۳دسته باید در اختیار مردم قرار گیرد یکی از آن ها خدمات دولت الکترونیک است که در خوشبینانه ترین حالت شاید ۴۰ درصد پیشرفت کرده است. برنامه وزارت این است که پنجره واحد خدمات هر دستگاه راه اندازی شود. وزیر افزود همه دستگاه ها مکلف هستند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی و ۳۰ درصد کار های خود را ارائه دهند و این باید در اختیار وزارت قرار گیرد. نوید مهمی که وزیر در این نشست به مردم داد دسترسی مردم به 30 درصد خدمات دولتی به طور یکپارچه بود.

زارع پور اظهار کرد: اگر بخواهیم شفافیت را محقق و زمینه های فساد را از بین ببریم باید خدمات دولت به طور شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد. اگر مردم بدون دخالت انسان این اقدامات را داشته باشند تحقق دولت مردمی اتفاق افتاده است. با حضور دو یا سه دستگاه پایلوت این طرح را راه اندازی و تا پایان سال آن را خواهیم داشت.
وزیر افزود: حوزه دوم خدمات عمومی است و ما الان سکوهای ارائه خدمات خوبی را داریم و در برخی حوزه ها مثل خدمات حمل و نقل از برخی کشورها جلوتر هستیم. ما در کشور خود در این زمینه مشکلی نداریم و متخصصان کشور در برخی حوزه ها ما را بی نیاز کرده اند.

دسترسی مردم به ۳۰ درصد از خدمات دولت به صورت یکپارچه تا سال آینده

وزیر ارتباطات در مورد حوزه های جدید اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی گفت: باید به این موارد توجه کرد و مردم به همه به این خدمات دسترسی پیدا کنند. وی افزود، برای شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو هم به دنبال ایفای نقش و محقق کردن تکالیف خود هستیم تا طعم شیرین فناوری را در مدیریت جامعه به مردم بچشانیم و آن ها انتظار دارند دولت به روز باشد و آن ها هم با استفاده از فناوری کارهای خود را تسهیل کنند.

زارع پور اظهار کرد، که برای تحقق شبکه ملی اطلاعات ساز کار جدیدی را پیش بینی کرده و همه بخش ها پای کار آمده اند. تکالفی در این جهت تعیین شده که بیشتر برعهده وزارت اطلاعات است. وی افزود ما شورای ملی اجرای شبکه ملی اطلاعات راه انداختیم که بنده به طور مستقیم بر آن نظارت دارم و هر هفته جلسه داریم در مورد این موضوع و پروژه های برعهده وزارت ارتباطات بحث خواهیم کرد.
حوزه دیگری که اقداماتی در آن انجام شده اقتصاد دیجیتال است که بسیاری از مباحث کشور از جمله بخش اشتغال و سهم تولید ناخالص ملی را حل می کند. قرار است کار گروهی ویژه در این زمینه انجام شود که ۴وزیر و معاونی که در آن حضور دارند باید هر مانعی که برای این حوزه وجود دارد را حل کنند.

زارع پور در مورد بر طرف کردن موانع برای ورود کسب و کارهای دیجیتال به بورس گفت این هم یکی از مواردی است که محقق شده و امیدواریم که بتوانیم آن ها را دنبال بکنیم.

وزیر ارتباطات در خاتمه گفت پاشنه آشیل و نقطه بحرانی این طرح امنیت است که باید آن راحل کرد و برای این کار ملی تقسیم کار ملی صورت گرفته تا نقش همه دستگاه ها را در حوزه فناوری اطلاعات جهت نقش آفرینی در نظر گرفته است.
در بخش دوم این جلسه خبرنگاران حاضر در جلسه سوالات خود را مطرح کردند.

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
وبگردی