کد خبر: ۲۴۰۴۲
|
۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۱
طرح کلان ملی فناوری؛

سامانه هدایت فرآیند‌های درمان ستون فقرات توسعه یافت

سیستم راهبری جراحی جدید در قالب یک طرح کلان ملی و با هدف هدایت ابزار جراح بر روی تصاویر دوبعدی فلوروسکوپی توسعه پیدا کرده است.

به گزارش «نبض فناوری» علیرضا احمدیان مدیرعامل شرکت سامانه جراحی هوشمند پارسیس گفت: این سیستم، بدون نیاز به تابش مستمر اشعه، امکان مشاهده لحظه به لحظه موقعیت ابزار بر روی تصویر را فراهم و به شکلی می‌توان عملکرد آن را به فلوروسکوپی مجازی تشبیه کرد.

گسترش تکنیک‌های بسته جراحی

طیف وسیعی از عمل‌های ارتوپدی که پیش از این به کمک تصاویر C-arm هدایت می‌شدند، می‌توانند از مزایای این سیستم بهره ­مند شوند. همچنین استفاده از این سیستم می‌تواند تکنیک‌های بسته جراحی را گسترش داده و آسیب به بافت‌های بیمار را کاهش دهد.

از شاخص‌ترین ویژگی‌های این سیستم می‌توان به کاهش تعداد تصویربرداری و دوز اشعه، کاهش زمان عمل، کاهش آسیب به بافت و افزایش دقت اشاره کرد.

افزایش مدت کارایی جراحان ارتوپد

سیستم‌های راهبری جراحی پیشین بر مبنای تصاویر پیش از عمل مانند سی تی اسکن، ام آر آی و دیگر تصاویر بود که اطلاعاتی را در اختیار جراح قرار می‌داد، اما این اطلاعات در حین عمل به ­روزرسانی نمی ­شود و نمی­ توان تغییرات حین عمل را در آن‌ها مشاهده کرد.

در سیستم راهبری جدید، روند تازه‌ای آغاز شده که تصاویر در حین عمل و متناسب با نیاز جراح تهیه شده و برای هدایت ابزار جراح مورد استفاده قرار می­ گیرد.

از جمله مزایای این سیستم، افزایش مدت کارایی جراحان ارتوپد است. طبق استاندارد‌های National Council on Radiation آمریکا، هر گروه از افراد، مجاز به دریافت میزان مشخصی از اشعه در طول عمر خود هستند. در حال حاضر جراحان در طول مدت ۱۰ سال به سقف مجاز خود می‌رسند که با کاهش تصویربرداری، این مدت زمان افزایش می‌یابد.

از دیگر مزایای این سیستم می‌توان به کاهش هزینه‌های تحمیل شده به بیمارستان از طریق کاهش استهلاک C-arm، امکان مشاهده لحظه به لحظه موقعیت ابزار بر روی تصاویر و افزایش سرعت بهبود بیمار با کاهش آسیب به بافت اشاره کرد.

با این سیستم، انطباقی سریع و خودکار نسبت به سیستم‌های راهبری متداول صورت می‌گیرد و نیازی به دسترسی مستقیم به بافت هدف جهت گرفتن لندمارک آناتومیک نیست.

صرفه جویی ارزی سالیانه یک میلیون دلار

با توجه به هزینه‌های بسیار بالای نمونه‌های مشابه خارجی، این محصول تا پیش از این در کشور وجود نداشت و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب تسهیلات، این محصول برای نخستین بار و توسط شرکت دانش بنیان پارسیس در کشور تولید شده است. نمونه ایران ساخت در حالی با کیفیتی هم پای نمونه خارجی تولید و عرضه می‌شود که واردات این محصول، ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار هزینه دارد.

در حال حاضر در حدود ۳۰ نفر در این شرکت دانش بنیان فعال هستند که از این بین، ۱۱ متخصص از حوزه هایی، چون مکانیک، مهندسی پزشکی، رایانه و هوش مصنوعی برای توسعه این محصول به صورت شبانه روزی تلاش کردند.

در صورت بهره گیری از ظرفیت تولید این شرکت دانش بنیان، می‌توان سالیانه بالغ بر یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی از قبال تولید این محصول محقق کرد و با ایجاد زمینه‌های صادراتی، روند ارزآوری و رونق اشتغال نیز رشدی چشمگیر خواهد داشت.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی