کد خبر: ۲۴۱۱۶
|
۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

استخراج کنندگان رمزارز‌ها همچنان با معضل بی‌قانونی دست و پنجه نرم می‌کنند

با گذشت چندین ماه از فعالیت رمزارز‌ها در کشور هنوز قانونی مدونی در این راستا تدوین نشده که بتوان چشم‌انداز روشنی را برای آن در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر استفاده از فناوری بلاکچین و رمزارز‌های به یکی از سرمایه‌گذاری‌های تبدیل شده است و آنچه در این میان مهم و ضروری است بحث قوانین و حمایت‌های از این فناوری نوین است که بتوان به سمت توسعه استفاده از این فناوری حرکت کرد. همچنین رمزارز‌ها و ارز‌های دیجیتال یکی از مواردی که بستر را برای اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر برای توسعه اقتصادی هر کشوری فراهم می‌سازد.

متاسفانه با گذشت چندین ماه از فعالیت رمزارز‌های در کشور هنوز قانونی مدونی در این راستا تدوین نشده که بتوان چشم‌انداز روشنی را برای آن در نظر گرفت. باید این نکته را اذعان کرد و گفت ایجاد زمینه قانون و کنترل این بازار نیز به صورت جدی در کشور ما و بسیاری از کشور‌های جهان مورد بحث قرار گرفته است، اما با وجود این مسائل مهم استخراج کنندگان در کشور با چالش‌ها و پیچ و خم‌های زیادی مواجه هستند. حتی زمانی که اوج مصرف برق در کشور از حد نرمال عبور می‌کند بیشتر یقه استخراج کنندگان رمزارز‌ها گرفته می‌شود این در حالیست که نیروگاه‌های کشور به دلیل فرسودگی و به روز نبودن بیشتر از چرخه ارائه خدمات خارج می‌شود.

ناگفته نماند که به دلیل نبود نظارت کافی افرادی هستند که اقدام به استخراج غیرقانونی رمزارز‌ها در کشور می‌کند. همچنین استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها به دلیل مصرف برق بالای ماینر‌ها و پایین بودن تعرفه برق در ایران به نسبت قیمت‌های جهانی، مورد توجه قرار گرفته؛ به طوری که یکی از دلایل بروز خاموشی‌های تابستانه، فعالیت تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز‌ها اعلام شده است.

برای صحه گذاشتن به این موضوع حتی محمد خدادادی مجری طرح تامین برق رمز ارز‌ها در شرکت توانیر معتقد است اگر بخواهیم یک قضاوت عادلانه در خصوص صنعت استخراج رمزارزداشته باشیم، یکی از چالش‌های بزرگی و کلیدی این صنعت، چالش بی ثباتی قانون است، اما این توجیهی نمی‌شود برای ادامه بی ثباتی‌ها. باید این بی ثباتی‌ها ریشه‌یابی شود. در این فرآیند همه ذی نفعان باید سهم خودشان را بپذیرند.

در همین راستا برای برخورد با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز و نحوه تعامل با تولیدکنندگان رمزارز که به دنبال فعالیت قانونی هستند، دولت با محوریت وزارت نیرو درحال بررسی و تصویب آیین‌نامه‌هایی است که در برخی موارد، فعالان بلاکچین نسبت به رویکرد‌های دولت انتقاد دارند و در برخی موارد نیز مسئولان وزارت نیرو نظراتی دارند که قابل طرح و بررسی است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی