کد خبر: ۲۴۲۷۷
|
۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۰

رکورد جدید "خورشید مصنوعی" چین

خورشید مصنوعی چین در ماموریت دستیابی به انرژی همجوشی به رکورد جدیدی دست یافته است.

به گزارش «نبض فناوری»، چاینادیلی اعلام کرد، "ابررسانای پیشرفته تجربی توکاماک"(EAST) یا "خورشید مصنوعی" چینی، در آخرین آزمایش در روز پنجشنبه به رکورد جدیدی دست یافته است و این ابررسانای پیشرفته تجربی توکاماک توانسته به مدت ۱۰۵۶ ثانیه در دمای نزدیک به ۷۰ میلیون درجه سانتیگراد فعالیت داشته باشد که این طولانی‌ترین زمان برای این نوع عملیات در جهان است.

این پیشرفت روز جمعه توسط "گونگ شیانزو"(Gong Xianzu)، محقق موسسه فیزیک پلاسما آکادمی علوم چین(ASIPP) که مسئول آزمایش انجام شده در هیفی، مرکز استان آنهویی در شرق چین است، اعلام شد.

وی در این باره گفت: ما در آزمایشی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به دمای پلاسما ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد در مدت ۱۰۱ ثانیه دست یافتیم. این بار، عملیات پلاسما در حالت پایدار به مدت ۱۰۵۶ ثانیه در دمای نزدیک به ۷۰ میلیون درجه سانتیگراد ادامه پیدا کرد.

هدف نهایی "ابررسانای پیشرفته تجربی توکاماک" واقع در موسسه فیزیک پلاسمای آکادمی علوم چین در هیفی، ایجاد همجوشی هسته‌ای مانند خورشید با استفاده از دوتریوم فراوان در دریا برای ارائه یک جریان ثابت از انرژی پاک است. دوتریوم یا هیدروژن سنگین همان عنصر هیدروژن است که علاوه بر پروتون یک نوترون نیز درون هسته آن وجود دارد.

برخلاف سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی که تهدیدی برای محیط‌زیست هستند، مواد خام مورد نیاز برای خورشید مصنوعی تقریبا به صورت نامحدود روی زمین موجود هستند. بنابراین، انرژی همجوشی به عنوان "انرژی نهایی" ایده آل برای آینده بشریت در نظر گرفته می‌شود.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی