کد خبر: ۲۴۳۰۴
|
۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

باید ضریب نفوذ فناوری‌های نوآورانه در صنعت کشاورزی افزایش یابد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با اشاره به اینکه باید ضریب نفوذ فناوری در بخش کشاورزی افزایش یابد، گفت: تبادلات فناورانه و صادرات محصولات کشاورزی با رویکرد دیپلماسی غذایی یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است. در کنار واردات برخی از اقلام مورد نیاز همزمان صادرات را نیز توسعه دهیم.

اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» اظهار کرد: نمایشگاه امسال یک جلوه از خود باوری محققان کشور در دستاورد‌های خودشان در حوزه پژوهش و نوآوری مبتنی بر محصول بوده است. در نمایشگاه امسال علاوه بر آخرین یافته‌های پژوهش شاهد ارائه صد‌ها محصول نوآورانه‌ای هستیم که در مرحله تجاری سازی و ورود به بازار هستند.

وی با اشاره به اینکه باید ضریب نفوذ فناوری در بخش کشاورزی افزایش یابد، تصریح کرد: یکی از زمینه‌های بسیار خوب برای ورود تحقیقات درحوزه کشاورزی با رویکرد گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی است در بخش‌های مختلفی از کاشت، داشت و برداشت، صادرات محصول و زنجیره هوشمند در همه زمینه‌های تولید و توزیع باید شکل بگیرد.

قادری فر گفت: در نمایشگاه امسال ده‌ها فناوری که می‌تواند در بخش‌های کشاورزی مثل دامپروری و شیلات و آبزی‌پروی و بخش‌های مرتبط با تعاون روستایی و گیاهان دارویی، کشت مدرن و گیاهان کم آب بر و لب شو و سازگار با تنوع اقلیمی ارائه شده است. یک زمینه بسیار مناسبی را برای فعالان بخش کشاورزی ایجاد کرده است تا بتواند با استفاده از این طرفیت نوآورانه شاهد ارتقا و کمی و کیفی تولیدات گیاهی و کشاورزی ایران باشیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که صادرات محور بودن و پایداری بازار صادراتی را برای محصولات کشاورزی فراهم کنیم. بحث پایداری صادرات محصولات کشاورزی یکی از مهمترین موضوعاتی است که وزیر کشاورزی نیز به آن توجه ویژه دارند چرا که حضور در بازار‌های جهانی و صادارتی بدین معنی نیست که ما در یک مقطعی صرفا با افزایش محصول صادر کنیم و سال بعد صادرات نداشته باشیم و این موضوع باعث از دست دادن بازار‌های صادراتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین تبادلات فناورانه و صادرات محصولات کشاورزی با رویکرد دیپلماسی غذایی یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است. در کنار واردات برخی از اقلام مورد نیاز همزمان صادرات را نیز توسعه دهیم. به نوعی با صادرات محصولات خوبمان که بعضا در برخی از محصولات رتبه‌های تک رقمی را داریم رتبه ۴ تولید سیب و رتبه ۳ در تولید خرما در دنیا از آن ایران است به گونه‌ای که در خیلی از محصولات مزیت رقابتی خوبی را داریم.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی