کد خبر: ۲۴۵۲۸
|
۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

عضویت از بیش از یک هزار و ۱۵۰ مرکز آزمایشگاهی به شبکه آزمایشگاهی

براساس اطلاعات بدست آمده، در سال ۹۸ حدود ۶۰۰ مرکز آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عضویت داشتند که با توسعه فعالیت این مرکز، تعداد اعضا تا پایان آذرماه سال جاری به بیش از یک هزار و ۱۵۰ مرکز رسیده است.

 

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ارائه خدمات آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های در دست اجرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که همواره در تلاش بوده خدمات نوین را به مراکز دانشگاهی و آزمایشگاهی ارائه دهد. همچنین در کنار ارائه خدمات در داخل کشور خدمات گسترده‌ای را به کشور‌های همسایه ارائه می‌دهد.

یکی از موضوعات که همواره مورد توجه بوده ارائه خدمات آزامایشگاهی به پژوهشگران بوده است تا از این طریق بتوانند دستاورد‌های پژوهش و تحقیقاتی جدید را کشف و ضبط کنند.
مراکز آزمایشگاهی نیز همواره به دنبال سازوکاری کاربردی و عملی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات خود هستند و راه‌کار‌هایی را جست‌وجو می‌کنند که از آن طریق با جذب مشتریان، از حداکثر ظرفیت آزمایشگاه و سرمایه‌گذاری انجام شده، بهینه استفاده شود.

فقدان بانک‌های اطلاعاتی معتبر و جامع از توانمندی آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، ارائه نشدن خدمات تعمیر و نگهداری مناسب و درنتیجه متوقف شدن خدمات دهی برخی تجهیزات ارزشمند، فقدان آموزش‌های سازمان‌یافته برای کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کاربران تجهیزات و همچنین بی‌انگیزگی آن‌ها برای به‌روز کردن مهارت‌ها و اطلاع نداشتن از استاندارد‌های فعالیت‌های آزمایشگاهی از عمده چالش‌های پیش‌روی آن‌ها بوده که این مهم سبب شده تا پژوهشگران در انجام پژوهش‌ها و نیز صنایع برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود، با مشکلاتی مواجه شوند. در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف افزایش بهره‌وری زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور و برای تحقیقات دانشگاهی و پژوهش‌های صنعتی و کاربردی، در سال ۹۳، «شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی» را تاسیس کرد. این شبکه آزمایشگاهی، به عنوان بستری برای گردآوری و به اشتراک‌گذاری توانمندی‌ها و امکانات آزمایشگاهی کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین پلتفرمی برای تسهیل دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت، فعالیت می‌کند.

براساس این گزارش با گذشت چند سال از راه‌اندازی این شبکه آزمایشگاهی خوشبختانه خدمات متنوعی را در اختیار متقاضیان قرار گرفته است تا جاییکه بر اساس آمار‌های موجود، خدمات آزمایشگاهی از ۲۶۰ هزار خدمت در سال ۹۳ به بیش از ۲ میلیون خدمت در پایان سال ۹۹ رسیده است که بیانگر رشد ۸ برابری آن است. این موضوع، همچنین میزان درآمدزایی این مجموعه‌ها را نیز افزایش داده و از سال ۹۳ تاکنون، ۳۵ برابر شده است. یعنی طی ۸ سال اخیر درآمد این مجموعه‌ها از عدد ۱۱۶، به ۴ هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین طبق آمار حاصله، در سال ۹۸ حدود ۶۰۰ مرکز آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عضویت داشتند که با توسعه فعالیت این مرکز، تعداد اعضا تا پایان آذرماه سال جاری به بیش از یک هزار و ۱۵۰ مرکز رسیده است. مجموعه‌هایی که حدود ۲۴ هزار تجهیز آزمایشگاهی را به اشتراک گذشته‌اند.

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
وبگردی