کد خبر: ۲۴۸۵۷
|
۳۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۰

استقرار ۱۸ بخش آینه "جیمزوب" تکمیل شد

تلسکوپ فضایی جیمزوب مرحله مهم دیگری را با موفقیت پشت سر گذاشت.

به گزارش «نبض فناوری»، رصدخانه بزرگ ناسا پس از گذراندن یک ماه در فضا تقریبا به پایان راه نصب و راه‌اندازی خود نزدیک می‌شود. مجموعه‌ای پیچیده از مراحل نصب و راه‌اندازی باعث شد تا این تلسکوپ که پیکربندی تا شده‌ای در زمان پرتاب داشت، ظاهر یک تلسکوپ واقعی را به خود بگیرد اگرچه که تا آغاز رصدهای علمی آن همچنان ماه‌ها باقی مانده است.

این تلسکوپ فضایی در روز چهارم دی سوار بر موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شد.

فیلم لحظه پرتاب جیمزوب

"بیل نلسون" (Bill Nelson)، روز چهارشنبه در توییتی نوشت: تمامی ۱۸ بخش آینه اصلی و آینه ثانویه به طور کامل نصب شدند. به گروهی که از زمان پرتاب تا رسیدن به این مرحله بی‌وقفه تلاش کردند تبریم می‌گویم. به زودی وب به خانه جدید خود در نقطه لاگرانژ ۲ می‌رسد.

آینه‌ طلایی اصلی تلسکوپ جیمزوب، ۱۸ بخش مجزای شش ضلعی دارد که هر کدام از آن‌ها به وسیله هفت "محرک" تنظیم و جابه‌جا می‌شوند. هر ۱۸ بخش در حال حاضر نصب شده‌اند و چندین روز زودتر از موعد مقرر در وضعیت مورد نظر قرار گرفته‌اند.

جابه‌جایی این بخش‌ها در روز ۱۲ ژانویه آغاز شد و انتظار می‌رفت که ۱۰ روز به طول بیانجامد. علیرغم آن چه که اعلام شده است، این آینه‌ها هنوز آماده رصد نیستند. ابتدا ناسا باید فرآیند پر زحمت تنظیم موقعیت هر آینه را به انجام برساند تا این ۱۸ آینه مجزا تبدیل به یک آینه بزرگ واحد شوند.

گروه هدایت کننده این ماموریت انتظار دارند که کل این فرآیند حدود سه ماه به طول بیانجامد.

استقرار ۱۸ بخش آینه "جیمزوب" تکمیل شد

این بخش‌ها به اندازه ۱۲.۵ میلی‌متر از سازه اصلی فاصله گرفتند و مرحله بعدی جابه‌جایی آینه‌ها در مقیاس میکرونی و نانومتری برای رسیدن به ظاهر یکپارچه نهایی است.

"وب" یک مرحله مهم دیگر نیز در پیش دارد و آن روشن کردن پیشران خود برای بار آخر است که این تلسکوپ را درون مدار مورد نظر در نقطه لاگرانژی ۲ در مدار خورشید قرار خواهد داد. نقطه لاگرانژی ۲ در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. و این تلسکوپ در این مدار پشت به خورشید قرار می‌گیرد.

طبق جدول زمانی ناسا، انتظار می‌رود این رصدخانه فضایی بزرگ آخرین مانور خود برای رسیدن به مدار مورد نظر را در روز ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) به اتمام برساند.

با گذشت ۲۵ روز از سفر پر فراز و نشیب جیمزوب، این تلسکوپ اکنون ۹۵ درصد از مسیر را طی کرده و در فاصله ۱.۳ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.

منبع:دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی