کد خبر: ۲۵۱۲۶
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی صنایع نفت و گاز خود را با دانش روز دنیا تطبیق دهند

کارشناس صنعت نفت گفت: داخلی سازی تجهیزات صنایع نفت و گاز را باید در دو حوزه مدنظر قرار داد تجهیزات نفتی را خودمان طراحی و تولید کنیم و تا از طریق حمایت شرکت‌های دانش بنیان تقویت شوند. نکته دوم اینکه از توان شرکت‌های خارجی در کنار شرکت‌های داخلی استفاده کنیم تا شرکت‌های داخلی توانمند شوند و این نیازمند رفع تحریم‌ها است.

حمیدرضا شکوهی کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در خصوص ساخت داخل و قانون رفع موانع تولید در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: در دولت گذشته اتفاقات خوبی در زمینه ساخت داخل در کشور شکل گرفت حتی زمانی که تحریم‌ها برداشته شد و براساس ابلاغیه وزارت نفت واردات هر گونه تجهیزات مشابه ساخت داخل به کشور ممنوع شد و این موضوع در نوع خود اتفاق مهمی بود که باعث شد شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های ایرانی در صنایع استراتژیک نفت و گاز ورود کنند.

وی تصریح کرد:هم اکنون ۱۰ قلم از کالای اساسی این صنعت توسط شرکت‌های داخلی طراحی و تولید می‌شود. از سوی دیگر شاهد همکاری و مشارکت شرکت‌های خارجی و داخلی در این صنعت بودیم و این عامل باعث شد که شرکت‌ها از لحاظ دانش فنی پیشرفت کنند.

شکوهی افزود: حتی در دوران تحریم که از سال ۸۸ تا ۹۲ که گریبانگیر ایران شد شرکت‌های ایرانی در توسعه میادین پارس جنوبی نقش قابل توجهی را ایفا کردند. داخلی سازی را باید در دو حوزه مدنظر قرار داد تجهیزات نفتی را خودمان طراحی و تولید کنیم و تا از طریق حمایت شرکت‌های دانش بنیان تقویت شوند. نکته دوم اینکه از توان شرکت‌های خارجی در کنار شرکت‌های داخلی استفاده کنیم تا شرکت‌های داخلی توانمند شوند و این نیازمند رفع تحریم‌ها است.

وی تأکید کرد: تمام تجهیزات تولیدی در صنعت نفت نیازمند استاندارد API آمریکا هستند، اما دردوران تحریم‌ها در حقیقت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در کشور با هماهنگی وزارت نفت یک استاندارد داخلی را طراحی و تدوین کردند تا شرکت‌های در عرصه تولید و داخلی سازی فعالیت می‌کنند و به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند از استاندارد‌های بین المللی استفاده کنند بتوانند از استاندارد داخلی بهره‌مند شوند. این هم گام بلندی بود که API داخلی طراحی شد و شرکت‌های داخلی توانستند در تولید تجهیزات این استاندارد را دریافت کنند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
وبگردی