کد خبر: ۲۵۳۳۸
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۵

چگونه می‌توان از فناوری برای بهبود خدمات دولت الکترونیک استفاده کرد؟

کارشناس حوزه فناوری با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن دولت الکترونیک سیستم پایدار برای بهبود محصول در برابر خطرات امنیتی تعریف شود، گفت: مسئولان نیز بایستی خدمات ایمن با حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد کنند تا افراد با اطمینان کامل از خدمات دولتی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مسائلی که طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته توسعه خدمات الکترونیکی است چرا که ارائه خدمات با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ایجاد تغییر در ساختار‌ها و فرایند‌های کاری سازمان‌های دولتی ضروری است، بنابراین برای تحقق دولت الکترونیک عوامل متعددی دخیل هستند که از جمله آن رشد فناوری‌های جدید و نوظهور، بویژه فناوری اطلاعات، رشد اینترنت و فراگیری عمومی استفاده از آن، تغییر انتظارات شهروندان و بنگاه‌های اقتصادی و جهانی شدن و فشار‌های ناشی از رقابت است.

امروزه در حوزه بهبود فضای کسب و کار بایستی به سمت مکانیزه شدن حرکت کرد و این امر با سیستم‌های اطلاعاتی و نیز کمک گرفتن از فناوری اطلاعات محقق می‌شود. یکی از شعار‌هایی که در این رابطه امروزه مطرح است شعار دولت الکترونیک است. دولت الکترونیک سبب می‌شود دولت در جهت بهره وری، شفافیت و قانونی بودن هدایت شود. در دولت الکترونیک از تکنولوژی اطلاعات برای مبادله اطلاعات و خدمات با مشتریان، بنگاه‌ها و هدف‌های دیگر استفاده می‌شود. مهم‌ترین نتیجه این امر، افزایش رضایت مردم خواهد بود.

براساس این گزارش تحقق یک امر یا موضوع نیاز به الزاماتی و برنامه‌های خاصی دارد که باید برای آن چارچوبی تعریف شود تا بتوان با پیاده سازی آن بستر را برای تحقق دولت الکترونیک هموار کرد.

کاظم محمدیان کارشناس حوزه فناوری در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به موضوع دولت الکترونیک گفت: ملسما به کارگیری و گسترش دولت الکترونیک غالبا در جهت انجام تغییرات در فرآیند‌های دولتی نظیر تمرکززدایی، بهبود کارایی و اثربخشی است و در همین رابطه تعریف واحدی در خصوص دولت الکترونیک وجود ندارد و این مساله ناشی از ماهیت پویا و متغیر فناوری است.

وی تصریح کرد: امروزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور بهبود کارایی و اثربخشی، شفافیت اطلاعات و مقایسه‌پذیری مبادلات اطلاعاتی و پولی درون دولت، بین دولت و سازمان‌های تابعه آن، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی دولت الکترونیک تلقی می‌شود.

محمدیان افزود: برای اجرایی شدن دولت الکترونیک سیستم پایدار برای بهبود محصول طراحی شود تا در برابر خطرات امنیتی و هر گونه مشکلاتی احتمالی پیش بینی شودو مسئولان نیز باید همواره به فکر ارتقا و بهبود سیستم باشند و در کنار آن بایستی خدمات ایمن با حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد شود تا افراد با اطمینان کامل از خدمات دولتی استفاده کنند؛ چرا که اگر یک خدمت نتواند محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن سیستم را تضمین کند، مردم از آن استفاده نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری دیجیتال برای ارتقای خدمات دولت الکترونیک ضروری است، خاطرنشان کرد: از فناوری نوین باید برای ارائه کارایی بیشتر و صرفه جویی در هزینه‌ها استفاده شود؛ لذا باید ارزیابی شود که چگونه می‌توان از فناوری برای بهبود ارائه، خودکارسازی و افزایش خدمات استفاده کرد.

محمدیان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی که فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی را پیش روی ما قرار می‌دهند، امکان استفاده از این فناوری برای مهندسی مجدد معماری دولت و قابل دسترس‌تر، کارآمدتر و پاسخگوتر ساختن آن است؛ بنابراین دولت الکترونیک، نه تنها موجب یکپارچه شدن خود با جامعه می‌شود بلکه باعث گسترش فرهنگ خودخدمتی نیز خواهد شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی