کد خبر: ۲۴۷۸۹
|
۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

آیا موتور شبکه ملی اطلاعات با همکاری چین روشن خواهد شد؟

کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، با بیان اشاره به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، گفت: اکنون که رابطه خوبی با چین داریم اگر الگوریتم و تکنولوژی هوش مصنوعی را برای راه‌اندازی پلتفرم‌ها، سامانه‌های دولت الکترونیک، سامانه ارائه خدمات به مردم استفاده کنیم یک گام به جلو پیش خواهیم رفت.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین از روز جمعه هفته گدشته رسما کلید خورد. این سند همکاری در بخش‌های مختلف خواهد بود و به تازگی نیز زمزمه راه اندازی اینترنت ملی با کمک چین به گوش می‌رسد.

موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به سال‌های قبل برمی‌گردد و امروزه نیز به یکی از مباحث کلیدی تبدیل شده است. این در حالی است که براساس نظرات کارشناسان این حوزه، ایران زیرساخت‌های لازم برای ایجاد و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را ندارد و اگر زیر ساخت‌های لازم فراهم نشود و کارشناسی بر روی آن صورت نگیرد با شکست مواجه خواهد شد.

حمید ضیایی‌پرور، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در خصوص همکاری ایران و چین برروی شبکه ملی اطلاعات گفت: این موضوع در حد شنیده‌ها بوده، چرا که هنوز سند همکاری ۲۵ ساله منتشر نشده است که آیا کمک به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات جزء آن محور همکاری خواهد بود یا نه؟ بنابراین در سندیت این گفته‌ها شک و شبه وجود دارد. اگر فرض براین داشته باشیم با همکاری چین اجرایی خواهد شد این همکاری به نفع ایران خواهد بود.

وی تصریح کرد: در حوزه هوش مصنوعی و راه‌اندازی پلتفرم‌های اجتماعی، بانکی و مالی و رسانه‌ای موفق عمل کرده‌اند و از ایران قوی‌تر هستند هرچند به پلتفرم‌های آمریکایی نمی‌رسند. ولی توانستند در خیلی حوزه‌ها پلتفرم‌هایی را طراحی و توسعه دهند. به عنوان مثال بایدو که موتور جستجوی ملی کشور چین است در ارائه جستجوگر‌های مورد نظر برای ۸۰۰ میلیون کاربر اینترنتی موفق بوده است به طوری که در رتبه بندی جهانی بعد از گوگل بزرگترین موتور جستجوی دنیا به شمار می‌رود و توانسته روازنه به میلیارد‌ها جستجو پاسخ دهد. اگر بتوانیم این تکنولوژی را در کشور پیاده سازی کنیم به طور حتم موفق خواهیم بود.

ضیایی‌پرور تأکید کرد: ما حاکمیتی روی فضای مجازی، موتور‌های جستجوگر، پیام رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک نداریم، تا جاییکه زمانی که اینترنت در کشور قطع شد حتی یک موتور جستجوی قوی نداشتیم که پاسخگوی کاربران باشد؛ اما برای ما بسیار مهم است که بتوانیم با همکاری چین بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم.

وی افزود: اگر چین بتواند الگوریتم موتور جستجوی بایدو را در اختیار ایران قرار دهد و ایران هم بتواند از این الگوریتم برای جستجوگری استفاده کند کار مثبتی است در بقیه پلتفرم‌ها نیز به همین منوال است. چین در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کلانی را انجام داده است در حال حاضر دومین مجموعه هوش مصنوعی در دنیا شناخته شده است.

کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، گفت: اکنون که رابطه خوبی با چین داریم اگر الگوریتم و تکنولوژی هوش مصنوعی را برای راه‌اندازی پلتفرم‌ها، سامانه‌های دولت الکترونیک، سامانه ارائه خدمات به مردم استفاده کنیم یک گام به جلو پیش خواهیم رفت. چرا که تا اطلاع ثانوی هیچ چشم‌اندازی بلند و ارتباطات رسمی با پلتفرم‌های هوش مصنوعی آمریکایی داشته باشیم برای کشور متصور نیست خیلی ساده لوحانه و خوش بینانه است که یک زمانی از پلتفرم‌های آمریکایی در ایران به صورت رسمی استفاده کنیم؛ لذا محور همکاری ۲۵ ساله ایران و چین کار مثبتی است.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی