کد خبر: ۲۵۵۱۷
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۵

18 طرح کلان ملی فناوری در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته با اعتبار 81 میلیاردتومان حمایت شد

به دلیل اهمیت‌های زیرساختی حوزه مواد، تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته، از 18 طرح کلان این حوزه با اعتبار 81 میلیارد تومان حمایت شد.

به گزارش« نبض فناوری» حوزه ماشین‌سازی شامل صنعت ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید، و مواد، همواره به‌عنوان یک صنعت زاینده و زیربنایی شناخته می‌شود که وضعیت آن در هر کشوری، یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی صنعتی است و این مهم جز با برنامه‌ریزی ویژه و سرمایه‌گذاری جدی در راستای تقویت توانمندی‌های بومی ممکن نخواهد بود.

بررسی صنعت ماشین‌سازی کشور حاکی از این موضوع است که این صنعت، علیرغم برخورداری از ظرفیت‌های انسانی بالا و فرصت‌های صنعتی و بازار مناسب در داخل و منطقه، با چالش‌های مختلفی در زمینه دستیابی به فناوری‌های نوین روبه‌رو است.

به دلیل اهمیت این موضوع، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تلاش می‌کند راه را برای ورود نوآوری‌ها به حوزه انرژی با ایجاد بستری برای به کار بستن قابلیت‌های فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش این صنعت هموار کند.

 

40 میلیارد تومان سهم معاونت

مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری با هدف تحقق اهداف این معاونت، اقدام به شناسایی و حمایت از طرح‍‌های فناورانه این حوزه در 3 بخش اصلی تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته صنعتی، فوتونیک و لیزر و مواد پیشرفته کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع 18 طرح حمایت‌شده از زمان آغاز به کار مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، تمامی آنها در بازه زمانی سال‌های 1392 الی 1400 مورد حمایت قرار گرفته است. مجموعا در حدود 81 میلیارد تومان اعتبار به منظور حمایت از طرح‌ها مصوب شده است که از این میزان، رقمی در حدود 40 میلیارد تومان سهم معاونت بوده است. همچنین حسب پیشرفت پروژه و شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین شده، تاکنون اعتباری در حدود 11 میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده است.

پیشتازی بخش تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته صنعتی

آمارها بیانگر آن است از مجموع 18 طرح حمایت‌شده، بخش تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته صنعتی  با تعداد 10 طرح، بیشترین تعداد طرح‌های مورد حمایت را به خود اختصاص داده است.

همچنین بررسی نسبت توزیع ریالی طرح‌ها حاکی از آن است که از مجموع 81 میلیارد تومان اعتبار مصوب، بخش تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته صنعتی با رقمی در حدود 5/24 میلیارد تومان، بیشترین میزان ریالی حمایت را به خود اختصاص داده است.

تاکنون 96 درصد از طرح‌های سرمایه‌گذاری‌شده در این حوزه با موفقیت همراه بوده است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی