کد خبر: ۲۵۵۶۴
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

فضای مجازی چگونه باعث شکستن مرز باور‌ها و ارزش‌ها می‌شود؟

کارشناسان معتقدند که یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا شده، ضعف بنیان خانواده است، چرا که استفاده از فضای مجازی نه تنها باعث تغییر شکل روابط میان اعضای خانواده شده؛ بلکه سطح توقع از زندگی مشترک را نیز تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه یکی از مباحثی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته موضوع نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به عبارتی فضای مجازی است. به طور حتم هر فناوری یا تکنولوژی به دنبال خود معایب و مزایایی به همراه دارد که کاربران باید در حین استفاده از آن باید مراقب باشند.‌

می‌توان گفت فضای مجازی همانند تیغ دو لبه‌ای است که استفاده مناسب از آن باعث شکوفایی استعداد‌ها و توانمندی جوانان می‌شود و در غیر اینصورت سبب ایجاد مشکلات جبران ناپذیری برای جوانان خواهد شد، بنابراین با برخورد واقع‌بینانه با فضای سایبری منجمله آموزش مجازی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توان به تعلیم و تربیت مناسب‌تر نسل آینده کمک کرد.

براساس این گزارش بسیاری از مسائلی که در حال حاضر در فضای مجازی و به نوعی در قلمرو فعالیت‌های اصلی قرار گرفته، اصل آن در فضای حقیقی بوده و فضای مجازی نشات گرفته از همان مسائلی که به دور از فضای حقیقی باشد، وجود ندارد یا خیلی کم است و فضای مجازی در حقیقت باز نشر دارد و تولید کننده و اجرا کننده آن در همه حالات در فضای حقیقی است.

همچنین یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا شده اند، ضعف بنیان خانواده است. کارشناسان براین باورند که استفاده از این فضا نه تنها باعث تغییر شکل روابط میان اعضای خانواده شده؛ بلکه سطح توقع از زندگی مشترک را نیز تغییر داده است. فرزندان به جای برقراری ارتباط با والدین، سرگرم ارتباطات مجازی و سرگرمی‌های این فضا شده و از ارتباطات واقعی و آموزش‌های مورد نیازشان دور شده‌اند.
باید یادآور شد که ایران ضمن برخورداری از جمعیتی جوان و جامعه‌ای در حال تغییر، نیازمند شناخت روزافزون مسائل در حال تغییر نسل جوان ایرانی است. یکی از مهمترین مسایل در این زمینه، موضوع سبک زندگی و جوانان است. از سویی دیگر، فرهنگ مصرف به همراه تکنولوژی‌های جدید باعث شده جوانان بیشتر در معرض تولیدات فرهنگی غرب مانند ماهواره، فیلم، بازی‌های رایانه‌ای، موبایل و ... باشند که این‌ها به نوبه خود در کنار فوایدی که به همراه دارند، آسیب‌هایی را تحت عنوان آسیب‌های نو پدید ایجاد می‌کنند. به موازات این تغییرات، در بدنه جامعه نیز تحولاتی صورت گرفته است.

طبق این گزارش فضای مجازی در دنیای امروز به گونه‌ای نفوذ کرده است که نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد، اما همین فضا آسیب‌های متعددی را با خود به دنبال داشته است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باور‌ها و ارزش‌ها است. فضای مجازی و اینترنت در سطحی گسترده با فضای رئال رقابت دارد؛ با این تفاوت که این دنیای مبهم، اما جذاب، روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود، ولی دنیای پیرامون ما برای رشد و گسترش، الاقل زمان بیشتری نیاز دارد. همین گستردگی فضای مجازی سبب شده است تا در کنار تمامی کاربرد‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که این شبکه را هر روز گسترش می‌دهد، شاهد بروز روزافزون چالش‌های متعددی نیز باشیم؛ چالش‌هایی که نه فقط در جامعه‌ای ارزشی همچون ایران، بلکه حتی در جوامع اروپایی و آمریکا نیز نگرانی‌هایی را نیز در پی داشته است.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی