کد خبر: ۲۵۹۹۸
|
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۲

فیلتر هوای ایران‌ساخت آسیب به تجهیزات نیروگاهی را کاهش داد

فیلتر هوای تولیدشده با کمک نانوفناوری برای محافظت از آسیب به قطعات تجهیزات نیروگاهی توسط ذرات گرد و غبار و آلودگی و دیگر ذرات مضر در هوا به کار می‌رود.

به گزارش« نبض فناوری» کاربرد اصلی این فناوری در سیستم‌های تصفیه هوای توربین‌های گاز مجهز به سیستم پالس کلینینگ است. این محصول با تکنیک نانو سطح الیاف سلولزی و یا مصنوعی با لایه‌ای از الیاف نانو به روش الکتروریسی پوشانده می‌شود. برای بهبود عملکرد و راندمان فیلتر از الیاف الکتروریسی استفاده می شود.  این فناوری در شرکت تولیدی و صنعتی بهران فیلتر ایران‌ساخت شد ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت.

این فناوری در حین حال که باعث افزایش راندمان جذب گرد و غبار می شود؛ افت فشار زیادی ایجاد نمی‌کند. الیاف الکتروریسی شده دارای قطر کمتر از 100 نانومتر بوده است و سطح کاغذ فیلتر معمولی را به صورت یکنواخت پوشش می‌دهند. میزان راندمان فیلتراسیون، این محصول مطابق با استانداردهای بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

با توجه به نتایج آزمون‌های انجام شده میزان راندمان جذب گرد غبار برای فیلتر نانو نسبت به فیلتر معمولی بهبود یافته است. برای مثال میزان جذب ذراتی با سایز 2 میکرون در کاغذ فیلتر معمولی حدود 70 درصد و برای فیلتر نانو حدود 96 درصد است.

پوشش‌دهی فیلتر کاغذ معمولی با الیاف الکتروریسی باعث ایجاد افت فشار عبوری از فیلتر می شود. با توجه به آزمونهای انجام شده، میزان افت فشار در نمونه کاغذ فیلتر نانو نسبت به کاغذ معمولی به میزان ناچیزی  بوده است. فیلتراسیون عمقی، که در آن ذرات، بسته به اندازه خود در لایه های مختلف کاغذ فیلتر، جداسازی می شوند، فیلتراسیون سطحی، که در آن همه ذرات در سطح کاغذ فیلتر جداسازی می شوند.

 در شرکت بهران فیلتر، کاغذ فیلتر مصرفی قبل از شروع عملیات چین کن ، با استفاده از دستگاه الکتروریسی و به وسیله دستگاه الکتروریسی با لایه‌ای از الیاف پلیمری (از جنس پلی آمید) با قطر کمتر از 100 نانومترنانومتر پوشش داده می‌شود.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی