کد خبر: ۲۶۱۱۱
|
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

هوش مصنوعی چگونه در صنعت هوایی نقش آفرینی می‌کند؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند چرخه صنعت هوایی به ویژه سوانح هوایی را تا حدودی کاهش دهد؛ چرا که بررسی علل مختلف در سوانح هوایی وعوامل ایجاد آن‌ها را از طریق ابزار گوناگون پایش و نظارت کرده و یا خسارات ممکن را به حداقل برساند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» هوش مصنوعی یکی از فناوری‌هایی است که طی روز‌های اخیر با روند روبه توسعه مواجه بوده به گونه‌ای اکثر کشور‌ها از این فناوری در بخش‌های کلیدی بهره می‌گیرند و ایران نیز تا حدود به این حوزه ورود کرده است و جا دارد که تدابیری در این زمینه اندیشیده شود چرا که رهبر انقلاب نیز به استفاده از این تکنولوژی و توسعه آن تأکید بسیاری دارند.

یکی از مباحثی که از این فناوری بهره گرفته صنعت هوایی است. از آنجا صنعت هواپیمایی به‌ویژه بخش هواپیما‌های تجاری به‌طور مداوم در تلاش هستند تا هم نحوه کار خود و هم وفاداری به مسافران را بهبود بخشند. ازاین‌رو استفاده از هوش مصنوعی را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند. اگرچه هوش مصنوعی در این صنعت هنوز در مرحله آغازین است، اما ازآنجاکه برخی از شرکت‌های اصلی و معتبر حمل‌و‌نقل هوایی استفاده از هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال، شناسایی چهره، کنترل بار مسافر، پرسش و پاسخ مسافران، افزایش سوخت هواپیما و ... نمونه‌هایی است که اکنون کاربرد دارد. به‌هرحال ممکن است هوش مصنوعی بتواند بسیار فراتر از کاربرد‌های فعلی برود.

باید به این نکته اشاره کرد که امروزه هواپیمایی‌های پیشرو در حال بررسی این موضوع هستند که هوش مصنوعی چگونه آن‌ها را قادر می‌سازد تا با تقاضای مشتری همگام شوند و کیفیت عملیاتی، سرعت و وفاداری نسبت به مشتریان را بهبود بخشند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌تواند چرخه صنعت هوایی به ویژه سوانح هوایی را تا حدود کاهش دهد چرا که بررسی علل مختلف در سوانح هوایی و عوامل ایجاد آن‌ها و با توجه به اختراع وایجاد ابزار گوناگون پایش و نظارت و بازرسی می‌توان تا حد ممکن از بروز این حوادث پیشگیری کرده و یا خسارات ممکن را به حداقل رساند. یکی از معروفترین تکنیک‌های مورد استفاده بهره گیری از ابزار هوش مصنوعی در این حوزه است که می‌تواند در پروسه‌های پیش‌بینی و پیش گیری از انواع حوادث و سوانح هوایی و مقابله با آن‌ها به صورت برنامه ریزی شده بکار رود. بنابراین هوش مصنوعی دنیای ما را هوشمند‌تر کرده و همچنان در حوزه‌های مختلفی نفوذ می‌کند. صنعت هواپیمایی یکی از حوزه‌هایی است که تمایل اتخاذ فناوری‌های مدرن ازجمله هوش مصنوعی در آن روبه افزایش بوده و نتایج آن در فرودگاه‌ها و سفر‌های هوایی تاحدودی مشاهده شده است.

همچنین استفاده از هوش مصنوعی در تجزیه وتحلیل پیش بینی تعمیر و نگهداری، می‌تواند کمک قابل توجهی را داشته باشد. این روز‌ها هواپیما‌های پیشرفته برای ساده‌سازی روش تعمیر و نگهداری و هم‌زمان بهبود تجربه مشتریان استفاده می‌کنند.

براساس این گزارش امروزه استفاده از هوش مصنوعی در بخش حمل‌ونقل هوایی و تمرکز صنعت بر امنیت سایبری در حال افزایش است.

هوش مصنوعی، حوزه‌ای است که به شدت قابل توسعه و گسترش است و و توسعه آن می‌تواند برای کشور درآمدزایی خوبی ایجاد کند؛ البته به همت و تلاش‌های لازم از سوی دولتمردان نیز نیاز است. آن‌ها باید نخبگان ما را باور کرده و با حمایت در جهت سرمایه گذاری لازم برای استمرار تحقیق و توسعه کمک کنند. تحقق این امر مطمناً باعث شکوفایی کشور و ارائه راه حل‌های نوآورانه از سوی شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی