کد خبر: ۲۵۳۰۴
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۱
تولید 4 محصول؛

ماشین‌های هوشمند شهرها را دگرگون می‌کنند

تولید 4 محصول ایران‌ساخت حمایت شد تا هوش مصنوعی به یاری فناوران حوزه شهر هوشمند بیاید و این مفهوم جهانی در ایران توسعه یابد.

به گزارش« نبض فناوری» محصولاتی که در تهران، فارس، اصفهان و سمنان تولید شده و در دسترس کاربران قرار دارند. تولیداتی چون «سامانه پلاک خوان LPR-OCR»، «ماژول نرم افزاری تشخیص پلاک (ساتپا)»، «سیستم شناسایی هوشمند پلاک و ارسال اطلاعات اتوماتیک خودرو فن یار» و «هسته نرم افزاری پردازش تصویر و پلاک خوانی» که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به بازار آمده‌اند.

این محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده‌اند تا نقشی تاثیرگذار در هوشمندسازی اداره شهرها و کنترل ترافیک داشته باشند. در شهرها این امکان وجود دارد که استفاده از هوش مصنوعی موجب بهبود عملکرد و کارآیی سیستم‌ها شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین فرصت های جدیدی را برای مدیریت موثرتر و جامع‌تر شهرها و انتقال به سمت شهرهای هوشمند فراهم می‌کند.

1.سامانه پلاک خوان LPR-OCR

گروه توسعه فرادید نگار آسیا یکی از شرکت‌هایی است که به این حوزه ورود و سامانه سامانه پلاک خوان LPR-OCR را تولید کرده است. دوربین های تشخیص پلاک (یا دوربین های LPR) دوربین‌هایی هستند که می توانند با استفاده از امواج مادون قرمز یا نور محیط ، اعداد و حروف را از یک پلاک استخراج کنند.

خواننده های پلاک اتوماتیک (ALPR) تصاویر پلاک هایی که قابل خواندن است توسط کامپیوتر ثبت می‌کنند. این دستگاه‌های پیشرفته به سازمان های اجرای قانون اجازه می دهند تا شماره پلاک را با اتومبیل‌های دزدیده شده یا اتومبیل‌های رانده شده توسط افرادی که مظنون به فعالیت‌های جنایتکارانه یا تروریستی هستند، مقایسه کنند.

کنترل تردد ترافیک و پارکینگ های عمومی و سازمان ها و مجتمع ها، کنترل تردد در عوارضی، فرودگاه، گمرک، کنترل تردد محدوده طرح ترافیک، کنترل تردد اتوبوس ها در خطوط ویژه، ردیابی شناسایی خودروهای سرقتی و انداره‌گیری تعداد خودروها و جریان ترافیکی از جمله کاربردهای این دوربین‌ها است.

2. ماژول نرم افزاری تشخیص پلاک (ساتپا)

ساتپا مخفف «سامانه تشخیص پلاک ایرانی» است که توسط شرکت شناسایی هوشمند الگوهای بصری شرق قومس طراحی و تولید شده است. منشاء این کتابخانه به سال ۱۳۸۵ برمی گردد که پلاکهای هر شهرستان، فرمت خاص خودش را داشت و به سفارش یک شرکت، اولین نسخه کتابخانه در آن زمان تولید شد. در سال ۱۳۹۱ نسخه جدید کتابخانه به منظور پشتیبانی از پلاکهای ۸ رقمی جدید، تولید و عرضه شد و از آن زمان مرتبا به روز رسانی می شود.

3. سیستم شناسایی هوشمند پلاک و ارسال اطلاعات اتوماتیک خودرو فن یار

پیشرفت قابل ملاحظه قدرت پردازشی رایانه‌ها در دهه اخیر به توسعه فناوری‌های مبتنی بر پردازش تصویر منجر شده است. یکی ازپر کاربردترین این فناوری‌ها، تشخیص پلاک خودرو به صورت مکانیزه و خودکار است.

از انجا که شماره پلاک خودرو یکی از بهترین و مناسب ترین اقلام برای تشخیص هویت خودروها است، این فناوری درجهان کاربردهای گسترده ای دارد و به عنوان زیر ساخت بسیاری از سیستم های هوشمند ترافیکی و امنیتی ایفای نقش می کند. این فناوری با تلاش شرکت دانش بنیان بانی نیک پردازش به صورت کاملا بومی در کشور تولید و عملیاتی شده است.

4. هسته نرم‌افزاری پردازش تصویر و پلاک خوانی

یکی از مهمترین زیر سامانه های حمل و نقل هوشمند، سامانه تشخیص و شناسایی پلاک خودرو است اما این کار با طراحی محصولی ایران‌ساخت توسط شرکت بانی نیک پردازش در کشور میسر شده است. این محصول تماما ساخت داخل و چند زبانه است و برای انواع پلاک‌های فارسی، لاتین و ترانزیت بین‌المللی کاربردی است می تواند انواع ترکیب رنگها را تشخیص دهد.

هوش مصنوعی نقش مهمی در ارتقاء هوشمندی و پایداری بیشتر شهر ایفا می کند. هدف هوش مصنوعی در شهر هوشمند، تجهیز شهر به ویژگی های پیشرفته برای زندگی، پیاده روی، خرید و لذت از زندگی راحت تر و ایمن تر در محیط شهری است. در واقع با پیشرفت شهرها و هوشمندی آن ها، چالش های بسیاری نظیر مدیریت شهری، ازدحام ترافیک، نظارت امنیتی، مدیریت پارکینگ و موارد دیگر روبه رو می شود که هوش مصنوعی در شهر هوشمند، می تواند به ارائه راهکارهای پایدار برای شهروندان کمک کند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی