کد خبر: ۲۴۱۲۰
|
۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

ظرفیت ۲۲۰ شرکت دانش‌بنیان به هوشمندسازی حمل‌ونقل پیوند خورد

شرکت‌های دانش‌بنیان به جزیی جدایی‌ناپذیر از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور تبدیل شده‌اند. اجزایی که با توانمندی خود، محصولات و خدمات ارائه شده در حوزه‌های فناورانه را توسعه داده‌اند.

به گزارش «نبض فناوری» در حال حاضر ۶ هزار و ۴۷۸ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند. مجموعه‌هایی که چند سالی است به صنایع کشور تزریق شده و نسل جدیدی از کسب‌وکار‌ها را ایجاد کرده‌اند. یکی از صنایع برخوردار از فناوری‌های پیشرفته که به سمت هوشمندی حرکت کرده است، صنعت حل و نقل است. بر اساس آخرین آمار‌های موجود در حال حاضر ۲۲۰ شرکت دانش‌بنیان برای توسعه حمل و نقل هوشمند در کشور تلاش می‌کنند.

این مجموعه‌ها نقشی تاثیرگذار در روند رو به رشد اقتصاد کشور دارند. شرکت‌هایی که با هدف دگرگون کردن شیوه مدیریت و ادامه کار صنایع مختلف روی کار آمده‌اند و نگاهی نو به مفاهیم اقتصادی دارند. صنعت حمل‌ونقل نیز با ورود این شرکت‌ها به سمت هوشمند شدن و کارایی بیشتر حرکت کرده و با استفاده از فناوری‌های نوین تحولی اساسی را تجربه کرده است.

سیستم حمل‌ونقل هوشمند یا به اختصار ITS به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای بهبود عملکرد سیستم حمل‌ونقل است که به بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل منجر می‌شود. این کار کاهش تصادفات، کاهش هزینه‌ها بهبود عملکرد صنعت حمل و نقل سرعت بخشی به فعالیت‌های درون شهری، دقت و کارایی بالاتر و کاهش خطرات زیست محیطی را به همراه دارد.

حمل‌ونقل هوشمند یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شهر هوشمند برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و بهبود پایداری است و حرکت شهر‌ها به سمت هوشمندی، بیشتر با استقرار زیرساخت حمل‌ونقل هوشمند، در قالب یک شبکه حمل و نقل هوشمند شروع می‌شوند. این صنعت کاربردی در ایران با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق روندی رو به رشد یافته و ارائه طرح‌های فناورانه و ایده‌های نوین نیز به آن شتاب داده است. ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در کنار این مجموعه‌ها سعی در کاربردی کردن و توسعه محصولات تولیدی دارد.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی