کد خبر: ۲۴۰۹۷
|
۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۳

۶ محصول و خدمت فناورانه در حوزه پزشکی بازساختی ارائه شد

این دستاوردها با همکاری مشترک، گروهی از متخصصان بالینی، فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، متخصصان علوم پایه پزشکی و مهندسان رشته های فنی و مهندسی بافت حاصل شد.

به گزارش« نبض فناوری» عمده دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی علاقمند به فعالیت در حوزه سلول های بنیادی به صورت جزیره ای و مستقل عمل می کردند که در نتیجه، اکثریت پژوهش های صورت گرفته در مقیاس کوچک بوده و یا به خدمت بالینی ترجمه نشده بودند. از این رو، تاسیس مراکز جامع علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی برای هم‌افزا کردن ظرفیت های علمی، نیروی انسانی و تجهیزات فنی و آزمایشگاهی در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت.

در همین زمینه و براســاس ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل ده کلان منطقه علوم پزشکی در کشور، مراکز جامعی با حمایت ســتاد و با مشــارکت دانشگاه های علوم پزشکی کشــور در برخی کلان منطقه ها ایجاد شده اند که به ‌عنوان یکی از مهم ترین ساختارهای منطقه ای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی فعالیت خواهند کرد.

این مراکز بر هر چهار وجه آموزش، پژوهش، توسعه منابع انسانی و علی الخصوص تولید فناوری، خدمات و محصولات درمانی متمرکز خواهند بود. تاسیس مراکز جامع علاوه بر اینکه منجر به رشد علم می شود، اشتغال متخصصان و دانش آموختگان رشته های ذیربط را افزایش می دهد.

3 قطب علوم پزشکی کشور

در حال حاضر کلیه مراکز پزشکی بازســاختی واجد صلاحیت در دنیا به صورت وابسته به دانشگاه های بزرگ فعالیت می‌ کنند. بررســی های انجام گرفته بر روی توانمندی های علوم مرتبط به حوزه پزشــکی بازساختی در کشور و توجه به میزان درخواست ها و نیازهای بالینی موجود که در طول زمان نیز رو به افزایش خواهد بود، مشخص می کند که برنامه ریزی و سیاست گذاری به منظور تاســیس مراکز جامع مجهز، اجتناب ناپذیر اســت.

در این زمینه، به منظور توزیع عادلانه خدمات در کل کشور و با توجه به پتانســیل های نیروی انسانی، زیرساخت ها، امکانات و تجهیزات موجود در کشــور، در مرحله اول سه قطب علوم پزشکی کشور شامل

دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شیراز و تبریز به منظور احداث و راه اندازی مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، انتخاب و مورد حمایت قرار گرفتند.

بدین ترتیب، مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و تبریز در سال 1395 و شیراز در سال 1396 هرکدام در مساحتی بالغ بر 1000 مترمربع شامل 200 مترمربع آزمایشگاه اتاق تمیز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری راه اندازی شــدند.

هم چنین دانشگاه های علوم پزشکی کرمان، یزد، مشــهد، ایران، کرمانشاه و پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس تحت حمایت مادی و معنوی ستاد، جهت راه اندازی و تجهیز مرکز جامع مذکور قرار گرفتند.

دانشگاه صنعتی شریف نیز با تامین زیرساخت های لازم و با توجه به پتانسیل های موجود در دانشگاه جهت راه اندازی این مرکز توانست از حمایت های ستاد بهره مند شود که عملیات اجرایی این مراکز در دست اقدام است.

5 دانش آموخته دکترای تخصصی و پسادکتری

از مراکز نامبرده شده، مراکز جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران، تبریز و پژوهشگاه رویان تا پایان سال گذشته با حضور مقام عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره برداری رسیدند.

طبق توافق نامه تاسیس این مراکز بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دانشگاه های علوم پزشکی، مقرر است در عرض 3 سال، حداقل پنج دانش آموخته دکترای تخصصی و پسادکترا مبتنی بر ماموریت منطقه‌ای تعیین شده برای مرکز، پذیرش و تربیت شوند. 3 محصول دانش بنیان و 3 خدمت بالینی مبتنی بر سلول‌های بنیادی تولید شوند به نحوی که تاییدیه های لازم را از سازمان غذا و دارو یا معاونت درمان وزارت بهداشت اخذ کنند.

این مراکز همچنین متعهد هستند در جهت جلب مشارکت صنایع دارویی به منظور همکاری و سرمایه گذاری دوجانبه در تولید، بازاریابی و فروش محصولات دانش بنیان تولیدشــده گام برداشته و همچنین با شبکه سلول‌های بنیادی ایجاد شده توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی همکاری مستمر داشته باشند.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی