کد خبر: ۲۴۰۸۷
|
۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

جمع آوری گازهای مشعل میدان نفتی مارون ۶ با فناوری دانش بنیان‌ها

یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به اجرای «پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر" از سایت میدان نفتی مارون ۶ شد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت ۳۵ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی موفق شد با اجرای فرآیندهایی بروی گاز همراه نفت مشعل سایت میدان نفتی مارون ۶ به فرآیند استحصال گاز سبک (گاز طبیعی) و میعانات (خروجی برای پتروشیمی) با افزایش فشار گاز فلر کمک کند.

در این طرح یک فرآیند افزایش فشار رخ می‌دهد که پس از مراحل جداسازی و رطوبت‎‌زدایی گاز همراه نفت، به واحدهای پالایشی ارسال می‌شود. هدف از این طرح جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت و آلودگی هوا در شهرهای جنوب کشور و استفاده از آن‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی و گاز مصرفی شبکه گاز کشور است.

مهندس سید عزت‌الله حجازی، مدیرعامل این شرکت با اشاره به پروژه "جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر سایت مارون ۶" گفت: با توجه به اینکه روزانه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در کشور سوخت می‌شود و ایران بعد از ترکیه و عراق، از آلوده کننده‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای فلر است و در کنوانسیون پاریس نیز بر مهار گازهای فلر تاکید شده است، پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلررا در سایت میدان نفتی مارون ۶ اجرا کردیم.

وی جمع آوری گازهای فلر را یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی و زیست محیطی در ایران دانست و اظهار کرد: این طرح یک فرایند افزایش فشار است که پس از مراحل جداسازی و رطوبت‌زدایی گاز همراه نفت، به واحدهای پالایشی ارسال می‌شود که در نهایت از سوختن این سرمایه ملی جلوگیری کرده و همچنین منجر به درآمدزایی از محل فروش گاز طبیعی و میعانات خروجی می شود.

حجازی با بیان اینکه این پروژه ضمن ایجاد اشتغال به لحاظ زیست محیطی نیز دارای مزیت های فراوانی است، خاطرنشان کرد:هدف از طرح حاضر، جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت و آلودگی هوا در شهرهای جنوب کشور و استفاده از آن‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی و گاز مصرفی شبکه گاز کشور است.

وی در مورد صادرات این محصول نیز گفت: ما با کشور ارمنستان برای صادرات محصول قراردادی منعقد کرده‌ایم که به دنبال اجرای آن هستیم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این طرح گفت: برای اجرای این طرح تسهیلات ۳۶ میلیارد تومانی از این صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی