کد خبر: ۲۶۲۳۰
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

ایجاد تحول در صنایع معدنی با تزریق فناوری‌های دیجیتال

پس از اوج شکوفایی محصولات صنعتی، هنوز بسیاری از بخش‌های صنعت معدن و فلزات جهانی همچنان با چالش‌های جدی روبرو هستند، بنابراین با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و هوشمندسازی می‌توان این چالش‌ها را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه فناوری‌های نوین در تمام حوزه کاربردی شده است تا جاییکه فناوری‌های دیجیتال چند سالی است که در معادن کاربرد گسترده پیدا کرده است. شرکت‌های معدنی بر بستر انقلاب صنعتی چهارم و حرکت به سمت انقلاب صنعتی پنجم ملزم به استفاده از ابزار‌ها و قابلیت‌های دیجیتال هستند. فناوری‌های نوین معدنی در شرایط کنونی یک نیاز برای این صنعت به شمار می‌رود. معدنکاری دیجیتال این فرصت را ایجاد می‌کند تا به سطوح جدیدی از عملکرد در سراسر زنجیره ارزش معدن دست یافت. در شرایطی که تحول بزرگ دیجیتالی بخش‌هایی مانند انرژی، تولیدی‌های بزرگ و تمامی صنایع را در بر گرفته است، معدنکاری دیجیتال می‌تواند بستر شکل‌گیری معادن موج چهارمی را ایجاد کند.

استفاده از این فناوری هر چند می‌تواند به ارتقای کیفیت مشاغل معدنی بینجامد، اما مانند هر پدیده نویی در کنار پیامد‌های مثبت، جنبه‌های منفی نیز دارد.
بسیاری کارشناسان براین باورند که این فناوری‌ها سبب کاهش هزینه‌های صنایع معدنی می‌شود.‌

می‌توان گفت که پس از اوج شکوفایی محصولات صنعت، هنوز بسیاری از بخش‌های صنعت معدن و فلزات جهانی همچنان با چالش‌های جدی روبرو هستند. فناوری‌های دیجیتال و هوشمندسازی، اما به کمک آمده‌اند تا این چالش‌ها را برطرف کنند.

شرکت‌های معدن و فلزات، در برخی از حوزه‌ها، از فناوری‌های دیجیتال بهره‌برده‌اند، به طور مثال تجهیزات هوشمند مانند حسگر‌ها و در حوزه‌های دیگر مانند زیرساخت‌های یکپارچه دیجیتال، را وارد این عرصه ساخته‌اند.

صنعت معدن در مقایسه با صنایع به ویژه صنایع مشتری‌مدار، بخش معدن و فلزات از بلوغ کمتری در استفاده از فناوری دیجیتالی قرار دارد. از آن‌جا که جامعه نیروی کار هدفمند برای صنایع معدنی و فلزات، کوچک‌تر، تخصصی‌تر و گران‌تر شده است، ابزار‌های دیجیتالی کارکنان، مدیریت و عملیات محلی را قادر ساخته است تا فرایند تولید را بهبود داده و با مشکلات کمتری مواجه شوند.

با توجه به ماهیت خطرناک کار معدن در محل و ریسک‌های محیط محلی، حسگر‌های پوشیدنی، نمایشگر و هشدار دهنده‌ها به ابزار اصلی برای پیشگیری و گزارش وقایع و شرایط مضر تبدیل شده است. از آن‌جایی که فعالان صنعت بزرگ‌تر و جهانی‌تر شده‌اند، موج اول دیجیتال‌سازی عملیات پراکنده را متصل کرده و فرآیند‌ها و گزارش‌های سازمانی را از طریق پلتفرم منابع سازمانی یکپارچه می‌کند.
ه‌ویژه در معدن، ادغام در سرتاسر جهان به معنای سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های دیجیتالی برای اتصال مکان‌های دور به شبکه‌های تلفنی، اینترنت و ویدئو است.

صنعت معدن و فلزات دارای عملیات و ماشین‌آلات و تجهیزات ثابت بسیار پرهزینه هستند که نگهداری و کاهش عمر آن‌ها می‌تواند بر خروجی، بهره‌برداری و بازگشت سرمایه تاثیر بگذارد. سنسور‌ها برای اتصال سخت‌افزار‌هایی مانند دستگاه‌های حفاری، کامیون، سنگ‌شکن، حامل‌ها و ... می‌توانند اطلاعات مربوط به ماشین‌آلات، فرآیند‌ها و شرایط محیطی را جمع‌آوری کرده و به اشتراک بگذارند.

برای اکثر کارخانه‌های تولیدی یا فرآوری، اتوماسیون به صورت دیجیتالی به این معنی است که انسان‌ها در حال حاضر تصمیم‌گیرندگان و کنترل‌کننده عملیات هستند، درحالی که ماشین‌ها کار فیزیکی انجام می‌دهند.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن استقبال از طرح‌ها و ایده‌های فناورانه این حوزه، زمینه را برای کارکرد‌های عناصر دیجیتال در صنایع مادر فراهم می‌آورد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی