کد خبر: ۲۶۵۷۶
|
۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰

ماموریت مریخ نورد ExoMars برای مدت نامعلومی متوقف شد

مریخ نورد ExoMars قرار بود اواخر امسال به سمت سیاره سرخ پرتاب شود، اما طبق تصمیمات انجام شده پرتاب این مریخ نورد متوقف شد.

به گزارش« نبض فناوری» مریخ نورد ExoMars به ​​نام Rosalind Franklin برای جمع آوری نمونه از زیر سطح مریخ طراحی شده و مجهز به شش چرخ است که  هر کدام می‌توانند به طور مستقل هدایت شده تا بتوان آن‌ها را به صورت جداگانه هدایت کرد. این نوع حرکت  منحصر به فرد به نام "راه رفتن چرخ" نامیده  شده است.

به گزارش livescience، آژانس فضایی اروپا (ESA) به اتفاق آرا به توقف ماموریت مشترک مریخ با روسیه رای داد. این ماموریت قرار بود اواخر امسال برای سیاره سرخ عملی شود اما ماموریت پرتاب مریخ‌ نورد برای مدتی متوقف شد.

روز پنجشنبه (۱۷ مارس)، شورای ESA اعلام کرد در پی تنش های اخیر روسیه و اوکراین، دیگر نمی‌تواند "همکاری مداوم با Roscosmos در مأموریت مریخ نورد اگزومارس ( ExoMars) انجام دهد. زیرا پرتاب مریخ نورد با آژانس فضایی روسیه و حضور آن در بخش دوم برنامه ExoMars که شامل ارسال یک مریخ نورد و یک سکوی روسی سطحی به سیاره سرخ است، ارتیاط دارد.

آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان یک سازمان بین دولتی که موظف به توسعه و اجرای برنامه‌های فضایی است، عمیقا از تلفات انسانی و پیامد‌های غم انگیز تجاوز به اوکراین ابراز تاسف می‌کند. در حالی که ESA تأثیر آن بر اکتشاف علمی فضا را می‌شناسد و  با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه توسط کشور‌های عضو آن ارتباط دارد.

مریخ نورد ExoMars

کشور روسیه سکوی سطحی، موشک پروتون  و  یک سیستم پرتاب قابل مصرف که قرار بود کالا‌های ExoMars را به "سنگ چهارم از خورشید" حمل کند، توسعه داد. سرمایه گذار جف فوست می‌گوید مریخ نورد شامل ابزار‌های روسی و واحد‌های گرمایش رادیوایزوتوپی است که توسط روسیه تامین می‌شود.

در ادامه  جوزف اشباخر، مدیر کل ESA می‌گوید ناسا یکی از گزینه‌های همکاری است و حدود یک دهه پیش ESA قصد داشت در این ماموریت با ناسا همکاری کند، اما آژانس فضایی آمریکا از این برنامه خارج شد. مریخ نورد اگزومارس وظیفه دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا تاکنون حیات در مریخ وجود داشته است یا خیر.  طبق برنامه ریزی‌های قبلی قرار بود موشک پرتاب از بایکونور قزاقستان در یک پنجره ۱۲ روزه از ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شود، اما اکنون انتظار می‌رود این موشک در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳ به مریخ برخورد کند.

به گفته آژانس فضایی اروپا، مریخ نورد پس از رسیدن به سیاره سرخ می‌تواند در سراسر سطح حرکت کند و تاعمق ۶.۵ فوتی (۲ متری) حفاری، نمونه‌ها را جمع‌آوری و سپس آن تکه‌ها را با ابزاری در یک آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کند. در ادامه به گفته ESA  از آنجایی که جو مریخ محافظت کمی در برابر تشعشعات و واکنش‌های شیمیایی به نام اکسیداسیون ارائه می‌کند، نمونه‌های زیرزمینی احتمالاً ترکیبات آلی را نشان می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی