کد خبر: ۲۷۵۱۸
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۱

226 دستگاه پیشرفته مرتبط با حوزه نانو ایران‌ساخت شد | کاهش وابستگی به بازار جهانی

طراحی و ساخت تجهیزات ایران‌ساخت در کنار توسعه بازار داخلی؛ به تقویت روحیه خودباوری و خوداتکایی در میان متخصصان و فناوران کشور نیز کمک می کند.

به گزارش «نبض فناوری»، یکی از مهم ترین شروط جهش تولید در کشور این است که متخصصان و تولیدکنندگان به این باور برسند که می توانند و حمایت می شوند. به همین دلیل تزریق خودباوری و حمایت از تولیدات آنها بهترین مسیری است که می تواند ایران را در راه رسیدن به خوداتکایی یاری کند. صنایع مختلفی هم در صدر این حمایت ها قرار دارند و با رشد آنها ایران در مسیر توسعه علمی و فناورانه گام خواهد برداشت.

یکی از آنها صنعت نانوفناوری است که رابطه تنگاتنگی با دیگر حوزه های فناورانه دارد و طراحی و تولید تجهیزات و دستگاه های کاربردی در این حوزه قطعا ایران را در لیست کشورهای توسعه یافته قرار خواهد داد. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از تلاش گران این حوزه کمک کرده است تا 61 شرکت ایرانی به این باور برسند که می توانند و 226 دستگاه پیشرفته و کاربردی در حوزه نانوفناوری را تولید کنند و بسازند.

نباید فراموش کنیم که آموزش و پژوهش در فناوری نانو، متکی به تجهیزات پیشرفته‌ای است که عموما تهیه آنها از خارج با مشکل مواجه است و از طرفی بدون ورود به عرصه ساخت این تجهیزات، کشور نمی‌تواند به نوآوری و پویایی در تولید محصولات جدید برسد. به همین دلیل ایران ساخت شدن این تجهیزات برای توسعه بازار داخلی بسیار حیاتی و مهم است.

همین تلاش ها طی 16 سال گذشته، به ثبت 324 پتنت نانو ایران در دفاتر ثبت پتنت معتبر از قبیل دفتر آمریکا (USPTO) و اروپا (EPO) منجر شده است. یعنی یک ارتباط تنگاتنگ میان توسعه علمی و توسعه صنعتی کشور.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی