کد خبر: ۲۷۶۸۴
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

کشف لیپید جدید که به درمان بیماری «ام‌اس» کمک می‌کند

محققان یک درمان جدید کشف کردند که کلید اصلی درمان بیماری ام‌اس با استفاده از یک واسطه لیپیدی به نام «Maresin-۱» است.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، بیماری «مولتیپل اسکلروزیس» یا ام‌اس نوعی بیماری خودایمنی است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن به‌شدت ضعیف می‌شود. این بیماری جزء بیماری‌های ناتوان‌کننده محسوب می‌شود که در حال حاضر برای آن درمان قطعی وجود ندارد، اما دانشمندان در تلاشند تا به درمان آن برسند.

در این بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پوشش «محافظ میلین» روی نورون‌ها حمله می‌کند. دانشمندان اخیرا به یک کشف جدید درباره درمان این بیماری رسیده‌اند که شامل لیپیدی است که منجر به تنظیم التهاب می‌شود. آزمایش‌های جدید روی موش‌ها انجام شد و نشان داد که تجویز لیپید می‌تواند علائم التهاب و روند پیشرفت بیماری ام‌اس را کاهش دهد.

از آن‌جایی که در این بیماری به محافظ میلین حمله می‌شود، اختلال جدی در سیستم عصبی به‌وجود می‌آید. همین امر باعث ایجاد مشکل در حرکت، هماهنگی و بینایی می‌شود. درمان قطعی تاکنون برای این بیماری وجود نداشته، اما درمان‌های موجود می‌تواند از شعله‌ورشدن و پیشرفت آن جلوگیری کند.

محققان از دانشگاه «اتونوما دی بارسلونا» (UAB Barcelona)، یک درمان جدید کشف کردند که کلید اصلی این درمان یک واسطه لیپیدی به نام «Maresin-۱» است که نوعی عملکرد حیاتی در تنظیم التهاب ایفا می‌کند. التهاب در درمان بیماری ام‌اس نقش بسیار مهمی بازی می‌کند، زیرا التهاب پاسخ مهمی به عفونت است و به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا با این مشکل به‌خوبی مقابله کند.

دانشمندان با آزمایش درمان جدید روی موش‌ها مشاهده کردند که پیشرفت زوال عصبی در موش‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده است. این کشف جدید می‌تواند راه را برای درمان بیماری ام‌اس و سایر بیماری‌های خودایمنی هموار کند.

منبع/ آنا

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی