کد خبر: ۲۸۲۶۶
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰
یک فعال بازار رمزارز دیجیتال تشریح کرد:

صعود و سقوط شارپی رمزارزها نشان‌دهنده چیست؟

یک فعال بازار رمزارز دیجیتال گفت: در این بازار هم مثل تمامی بازارها عرضه و تقاضا عامل اصلی صعود و سقوط و عامل اصلی مباح اقتصاد کلان و خرد دولت‌ها است.

به گزارش «نبض فناوری»، بهرام نجف پور اظهار کرد: سیاست‌های انبساطی دولت‌های بزرگ باعث تزریق نقدینگی به جامعه شده و باعث رشد مارکت‌های پرریسک مانند سهام و کریپتو می‌شود و در نقطه مقابل سیاست انقباضی و ضد تورمی باعث کاهش نقدینگی جامعه و سقوط مارکت‌های پرریسک می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مثال سال ۲۰۱۸ پس از شروع پاندمی کرونا این مارکت سقوط زیادی را تجربه کرد و دولت‌ها برای رفاه مردم سیاست انبساطی را در پیش گرفتند و پول و وام به جامعه تزریق کردند که باعث رشد زیاد این مارکت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شد.

به گفته این مدرس دانشگاه، همین روند باعث شد نرخ تورم به بیشترین میزان خود در چند دهه اخیر برسد که فدرال رزرو با تغییر سیاست از انبساطی به انقباضی جلوی تورم را گرفت و این باعث شد که در یک سال اخیر این مارکت بزرگ‌ترین سقوط خود را از زمان پیدایش تجربه کند.

به گفته نجف پور، اگر بخواهیم به‌صورت خرد هم نگاه کنیم، خریدوفروش افراد ثروتمند بازار رمزارزها یا همان نهنگ‌ها عرضه و تقاضای این بازار را تشکیل می‌دهند و به‌صورت عامیانه نهنگ به کسی گفته می‌شود که بیش از ۵ هزار عدد بیت‌کوین دارد و خریدوفروش آن شخص در بازار به‌شدت تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه برای خریدوفروش رمزارزها باید از یک صرافی ایرانی یا خارجی استفاده کرد، ادامه داد: در صرافی‌های ایرانی پس از ثبت‌نام و احراز هویت به‌صورت آنلاین از طریق درگاه بانکی، افراد اکانت خود را به‌صورت ریالی شارژ کرده و رمزارزهای مدنظر خود را خرید می‌کنند.

نجف پور اضافه کرد: در صرافی‌های خارجی نیز روند به همین صورت است اما باتوجه‌به مسئله تحریم بانکی کشور ایران واریز مستقیم بانکی برای مردم ایران مقدور نیست و باید از طریق واسطه (صرافی‌های ایرانی) دلار مجازی یا همان تتر خرید کرد و به صرافی خارجی که ثبت‌نام کرده‌اند انتقال داده و خریدوفروش کرد.

به گفته این فعال بازار رمزارز، اکثر صرافی‌ها ایرانی‌ها را تحریم کرده‌اند و باید در صرافی‌هایی ثبت‌نام کرد که مشکلی با ایران و آی پی کشور ایران نداشته باشد، هرچند روش‌هایی مانند احراز هویت جعلی و استفاده از وی‌پی‌ان یک کشور غیر تحریمی وجود دارد اما ریسک شناسایی و بلوکه شدن دارایی در این روش وجود دارد.

وی بیان کرد: رمزارزها یا Crypto currency شکل خاصی از پول دیجیتال هستند که بر پایه علم ریاضی و رمزنگاری ایجاد شده‌اند.

به گفته نجف پور، رمزارزها در واقع یک نوع پول یا ارز است که جایگزین ارزهای رایج در دنیای دیجیتال شده است، این نوع ارزها به‌صورت غیرمتمرکز و در بستر شبکه بلاک‌چین فعالیت می‌کنند و با استفاده از پروتکل‌های رمزگذاری شده قوی و پیچیده‌ای طراحی شده‌اند که باتوجه‌به توسعه روزافزون دنیای دیجیتال، دیریازود همه دولت‌ها و کشورها مجبور به تهیه و تنظیم رگلاتوری رمزارزها خواهند شد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
وبگردی