کد خبر: ۲۹۵۴۷
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

آیفون 14 با چه چیزی پادشاه سرعت می شود

آیفون 14بدون 4 نانومتر، اما با پیشرفت‌های دیگر همچنان می‌تواند پادشاه سرعت شود.

به گزارش «نبض فناوری»،  در حالی که کمتر از دو ماه تا رویداد سپتامبر که اپل قرار است خانواده آیفون 14 را معرفی کند، باقی مانده است، شایعات پیرامون این گوشی ها تشدید می شود. اپل معمولا همه گوشی های خود را به یک تراشه مجهز می کند، اما امسال تنها آیفون 14 پرو 6.1 اینچی و آیفون 14 پرو 6.7 اینچی به تراشه A16 Bionic مجهز خواهند شد، اما امسال تنها آیفون 14 پرو 6.1 اینچی و آیفون 14 پرو 6.7 اینچی به تراشه A16 Bionic مجهز خواهند شد، در حالی که آیفون 14 6.1 اینچی و آیفون مکس 6.7 اینچی A15 Bionic سال گذشته را دریافت خواهند کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که A16 مبتنی بر فناوری پردازش 5 نانومتری TSMC خواهد بود و نه گره 4 نانومتری کمی مدرن‌تر که اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 کوالکام که بهترین گوشی‌های اندرویدی سال 2022 را تامین می‌کند، مبتنی بر آن است.

4 نانومتر (N4) یک فناوری کاملاً جدید نیست، بلکه یک نسخه پیشرفته از فناوری 5 نانومتری است. نگران نباشید، زیرا اپل در جاهای دیگر بهبود خواهد یافت.

اول از همه، اگرچه آیفون 14 و 14 مکس دارای A15 Bionic هستند، شایعه شده است که با 6 گیگابایت رم عرضه می شوند. علاوه بر این، آنها ممکن است A15 Bionic را با پنج هسته پردازشگر گرافیکی دریافت کنند که انواع آیفون 13 پرو را تامین می کند. آیفون 13 و 13 مینی دارای 4 گیگابایت رم و نسخه تراشه چهار هسته ای هستند.

در مورد A16، احتمالاً با استفاده از سومین پیشرفت بزرگ 5 نانومتری، N4P ساخته خواهد شد که از نظر تئوری عملکرد 11 درصدی را در مقایسه با فناوری N5 که تراشه A14 آیفون 12 بر اساس آن ساخته شده است و همچنین 22 درصد در راندمان توان و بهبود 6 درصدی در چگالی ترانزیستور بهبود خواهد داشت.

 

A15 آیفون 13 با استفاده از فرآیند نسل دوم N5P ساخته شده است و CPU نسبت به نسل قبلی آنقدر ارتقا یافته بود که اپل به خود زحمتی برای مقایسه آن با A14 نمی داد، حتی هنوز هم بسیار سریعتر از تراشه های اندرویدی رقیب است.

Macworld حدس می‌زند که A16 Bionic می‌تواند حدود 18 تا 20 میلیارد ترانزیستور داشته باشد که این رقم در تراشه آیفون 13 15 میلیارد است. A16 احتمالاً به دو و چهار هسته با کارایی بالا ادامه خواهد داد.

برخلاف آنچه شایعات گفته بودند، بعید است که A16 42 درصد پردازنده سریع‌تری نسبت به A15 داشته باشد، اما با توجه به اینکه مدل‌های Pro شایعه شده از استاندارد جدیدتر LPDDR5 استفاده می‌کنند، که می‌تواند منجر به بهبود پهنای باند حافظه تا 50درصد شود و با فرض اینکه حداکثر سرعت کلاک بالاتر باشد، می‌توان انتظار داشت که تراشه جدید 15 درصد عملکرد سریع‌تری ارائه دهد.

 

 

همچنین، اپل می تواند مجموعه دستورالعمل های جدید ARM را در طراحی بگنجاند، که می تواند به افزایش عملکرد بیشتر کمک کند. این نشریه همچنین این نظریه را مطرح می‌کند که عملکرد GPU می‌تواند 25 تا 30 درصد بهبود یابد.

آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس به احتمال زیاد دارای سنسور 48 مگاپیکسلی جدید هستند و احتمالاً به پردازنده سیگنال تصویر قوی تری نیاز دارد. پردازنده‌های ویدیویی فعلی اپل از HEVC و ProRes پشتیبانی می‌کنند اما از کدک AV1 پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین پشتیبانی از AV1 مورد دیگری است که می‌توانیم از آیفون 14 پرو انتظار داشته باشیم.

 در نهایت، گوشی‌های جدید می‌توانند دارای مودم اسنپدراگون X65 باشند که نسبت به X60 در جدیدترین آیفون‌های آیفون کارآمدتر است و همچنین از حامل‌های گسترده‌تر mmWave پشتیبانی می‌کند. همچنین حداکثر سرعت بالاتری دارد و باید امکان خروجی بهتر در دنیای واقعی را فراهم کند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی