کد خبر: ۳۰۵۲۸
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

مدیریت شهر‌ها با فناوری مکان‌محور

معاونت علمی و فناوری اعلام کرد شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از فناوری مکان محور می‌توانند به مدیریت هوشمند شهر‌ها کمک بسزایی کند.

به گزارش «نبض فناوری»،  فناوری‌های نوین برنامه‌نویسان و مدیران شهری را در طراحی و مدیریت این اماکن یاری می‌کند و امکانات جدیدی را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

به عنوان مثال مدل‌سازی و شبیه‌سازی شهری سه‌بعدی می‌تواند به یک برنامه‌ریزی درست و اصولی و اتخاذ تصمیمات واقعی برای مدیریت شهر‌ها بیانجامد. یک مدل سه بعدی مجازی، مدل دیجیتالی مناطق شهری است. این فناوری؛ سطوح زمین، موقعیت ها، ساختمان ها، پوشش گیاهی، زیرساخت‌ها و عناصر چشم انداز و سایر اشیاء مرتبط مربوط به یک فضای شهری را به نمایش می‌گذارد.

یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از مجموعه‌هایی است که با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات سخت‌افزاری و تجربه فنی، به صورت تخصصی اقدام به برداشت داده‌های رقومی شهر‌ها و ارائه اطلاعات مکانی ۳ بعدی می‌کند.

نقشه‌ها از گذشته تا به امروز یکی از اصلی‌ترین ابزار‌های مدیریت شهر‌ها بوده‌اند. با گسترش و وسعت شهر‌ها شناخت دقیق وضعیت بافت و توده‌های شهری به یک ضرورت و الزام بدل شده و با نقشه‌های قدیمی و روش‌های سنتی این کار انجام شدنی و دقیق نیست. در این شرایط استفاده از نقشه‌های ۳ بعدی به عنوان به روزترین ابزار تحقق این شناخت در سطح دنیا به کار گرفته می‌شود.

نقشه‌هایی که تمام فضا‌های شهری را به وسیله داده‌های رقومی و دیجیتایز شده نمایش می‌دهند و امکان تحلیل‌های متنوع مکانی را برای برنامه‌ریزان و مدیران شهری فراهم می‌کنند. این نقشه‌ها با کمک پهپاد‌های نقشه برداری و داده‌هایی که آن‌ها ثبت و ضبط می‌کنند؛ تهیه می‌شود.

منبع:باشگاه

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی