کد خبر: ۳۰۶۰۵
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

ادامه تولید موتورهای V8 مرسدس بنز پس از سال 2030

در جولای 2021 بود که مرسدس بنز از تمایل خود برای تبدیل شدن به یک برند تمام الکتریکی تا پایان این دهه خبر داد. البته این شرکت اعلام کرد تنها در صورتی به یک برند .

به گزارش«نبض فناوری»در جولای 2021 بود که مرسدس بنز از تمایل خود برای تبدیل شدن به یک برند تمام الکتریکی تا پایان این دهه خبر داد. البته این شرکت اعلام کرد تنها در صورتی به یک برند تمام الکتریکی تبدیل می‌شود که «شرایط بازار اجازه بدهد.» این امر در واقع به معنای بازنشستگی مدل‌های درون‌سوز مرسدس بنز در برخی بازارهاست و احتمال عرضه خودروهای بنزینی در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد، اما حالا ظاهرا این تصمیم عوض شده و شاهد ادامه عرضه موتورهای هشت سیلندر پس از سال 2030 نیز خواهیم بود.

شاید فکر کنید موتور حجیم V8 مرسدس بنز از این قاعده مستثنی است و در هر صورت کنار گذاشته خواهد شد. اما خبر خوب برای طرفداران غرش‌های خیابانی اینکه اشتوتگارتی‌ها مصمم هستند این موتور محبوب و قدرتمند را تا سال 2030 و حتی فراتر روی مدل‌های پرچمدار خود حفظ کنند. جورج بارتلز (Joerg Bartels) معاون ارشد بخش توسعه محصولات مرسدس بنز در مصاحبه اخیر خود به این موضوع اشاره کرده است.

آقای بارتلز اعتقاد دارد موتور 8 سیلندر اینجاست که بماند. هر چند قوانین سختگیرانه مربوط به آلایندگی خودروها عرصه را بر این موتور روز به روز تنگ‌تر می‌کند، ولی چنانچه مرسدس بنز موفق شود میانگین CO2 کل مدل‌های خود را کاهش دهد، نیازی به حذف یا جایگزینی آن با موتورهای شش سیلندر خطی نخواهد بود.

معاون ارشد بخش محصولات مرسدس بنز در این مورد می‌گوید:«در هر حال باید با استراتژی CO2 همسو شد و ما برای آن مسیری روشن و شفاف داریم: به صفر رساندن CO2 تا پایان دهه 2030، به طور دقیق‌تر تا سال 2039. ما از سال 2030 می‌خواهیم تمام الکتریکی باشیم. اما اگر مشتریان در برخی مناطق تقاضا [برای موتور هشت سیلندر] داشته باشند، چرا تولید آن را متوقف کنیم؟»

مانع بزرگی به نام یورو 7

مرسدس بنز نسبت به سختی‌های ارتقا و سازگار کردن موتورهای درون‌سوز با قوانین جدید – به خصوص یورو 7 – کاملا آگاه است. اما در عین حال این شرکت می‌داند که برخی مشتریان خواهان خودروهایی با موتور 6 و 8 سیلندر هستند. البته آقای بارتلز اطمینان دارد مهندسان مرسدس بنز می‌توانند هر موتور درون‌سوزی را با قوانین سختگیرانه جدید سازگار کنند. البته از دید وی همگام کردن موتورهای درون‌سوز با قوانین جدید بعضا نیاز به هزینه بالایی دارد و برخی مشتریان مسلما تمایلی به تقبل چنان هزینه‌ای‌ نخواهند داشت.

معاون ارشد بخش محصولات مرسدس بنز قبول دارد با الزامی شدن استاندارد یورو 7، هزینه‌ بالای ارتقای موتورهای درون‌سوز دیگر قابل توجیه نخواهد بود. این استاندارد از اواسط دهه کنونی الزامی خواهد شد. در حال حاضر موتور V8 مرسدس AMG نیروبخش شمار زیادی از محصولات کمپانی است. این موتور در محصولات آتی کمپانی از جمله نسل دوم AMG GT نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شاید بدانید AMG C63 جدید به جای موتور V8 از یک پیشرانه هیبریدی با موتور 2 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند E63 بعدی هم با موتوری غیر از موتور 4 لیتری 8 سیلندر به فروش خواهد رسید. با وجود این خودروساز آلمانی میباخ S680 را با موتور 6 لیتری V12 تولید می‌کند. این سدان فوق لوکس و اشرافی یکی از آخرین مدل‌هایی است که با موتور حجیم 12 سیلندر قابل خرید است.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که مرسدس بنز برخلاف پورشه و تویوتا اعتقادی به سوخت‌های سنتتیک ندارد. این شرکت آینده چنین سوخت‌هایی را پایدار نمی‌بیند و در عین حال آنها را برای محیط زیست بد می‌داند. اشتوتگارتی‌ها معتقدند در حین فرایندهای تهیه و تولید سوخت سنتتیک CO2 زیادی وارد جو می‌شود و این توجیه‌پذیر نیست.

همسویی ب ام و با مرسدس بنز

رقیب مستقیم و دیرینه مرسدس بنز، یعنی ب ام و نیز سیاستی مشابه را دنبال می‌کند و قصد دارد تا جای ممکن، به تولید موتورهای درون‌سوز حجیم ادامه دهد. باواریایی‌ها وعده داده‌اند موتورهای شش سیلندر خطی و هشت سیلندر V شکل را حداقل تا حوالی سال 2030 در مدل‌های مزین به نشان M حفظ کنند. البته این وعده در حالی مطرح می‌شود که دیگر خبری از M760i نیست و امکان خرید سری 7 با موتور V12 وجود ندارد.

در هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا قوانین سختگیرانه زیست محیطی اجازه تولید موتورهای بنزینی حجیم را به مرسدس بنز و دیگر خودروسازان خواهد داد یا خیر. آنچه حتمی به نظر می‌رسد این است که موتورهای درون‌سوز، چه حجیم و چه کم حجم، دوران پایانی عمر خود را سپری می‌کنند و دیر یا زود بالاخره بازنشسته خواهند شد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
محصولاتی که خانه را نانویی می‌کند چگونه خانه نانویی بسازیم؟
به دلیل محتوای سواستفاده از کودکان؛ شرکت‌های بزرگ از آگهی دادن به توئیتر انصراف دادند
وبگردی