کد خبر: ۳۱۳۱۷
|
۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

نئاندرتال‌ها منقرض نشده‌اند

بررسی‌های پژوهشگران حاکی از این است که نئاندرتال‌ها و انسان‌ها حدود ۲۹۰۰ سال در فرانسه و اسپانیا هم‌زیستی داشتند، بر یکدیگر تأثیرات فرهنگی گذاشتند و حتی با یکدیگر ازدواج کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها و نئاندرتال‌ها احتمالاً تا ۲۹۰۰ سال در اروپا هم‌زیستی داشتند. باستان‌شناسان با استفاده از مصنوعات، ابزار و استخوان، هر دو گروه که در محوطه‌های باستانی فرانسه و اسپانیا یافت شده بودند، تعیین کردند که انسان‌ها در حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش وجود داشته‌اند و زیرگونه‌های انسان‌های باستانی حدود ۴۰ هزار سال پیش ظاهر شدند و در حدود ۱۰۰۰ سال بعد از بین رفتند؛ یعنی این دو گونه ۱۴۰۰ تا ۲۹۰۰ سال در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.

«آیا انسان‌ها در انقراض نئاندرتال‌ها نقش داشتند؟» این سؤالی است که مدت‌های مدید ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده است؛ ولی این پژوهش شواهدی را برای پاسخ به آن ارائه نمی‌دهد.

ایگور جاکوویچ (Igor Djakovic)، از پژوهشگران دانشگاه لیدن هلند، گفت: می‌دانیم که انسان‌ها و نئاندرتال‌ها در اروپا ملاقات کردند و با هم یکی شدند؛ اما نمی‌دانیم این اتفاق واقعاً در کدام مناطق ویژه رخ داده است.

جاکوویچ و تیمش حدود ۱۰ محوطه باستانی را در شمال اسپانیا و جنوب غرب، مرکز فرانسه و خط ساحلی این کشور با دریای مدیترانه را کاوش کردند. این تیم پژوهشی ۶۶ قطعه از مصنوعات نئاندرتال و انسان مدرن و بقایای ۱۰ نئاندرتال را کشف کردند و سن آن‌ها در هنگام مرگ را محاسبه کردند. پژوهشگران همه سن‌سنجی‌ها را با مدل‌سازی رایانه‌ای و با استفاده از روشی مبتنی بر قضیه بِیز انجام دادند.

نئاندرتال‌ها منقرض نشده‌اند

محققان زمان تولید مصنوعات را تخمین زدند

محققان توانستند تخمین بزنند که چه زمانی این مصنوعات تولید شدند و براساس آن تعیین کردند که اولین و آخرین گروه چه زمانی در محوطه‌های باستانی ساکن شدند. این مدل‌سازی نشان داد که مصنوعات نئاندرتال‌ها برای اولین بار بین ۴۵۳۴۳ تا ۴۴۲۴۸ سال پیش ظاهر شدند و بین ۳۹۸۹۴ تا ۳۹۷۹۸ سال پیش، حدود ۹ هزار سال قبل از انقراض، ناپدید شدند.

مصنوعاتی که متعلق به انسان‌های امروزی هستند برای اولین بار بین ۴۲۶۵۳ تا ۴۲۲۶۹ سال پیش ظاهر شدند؛ تیم پژوهشی بر این اساس تعیین کردند که انسان‌ها و نئاندرتال‌ها ۱۴۰۰ تا ۲۹۰۰ سال هم‌زیستی داشتند.

جاکوویچ گفت: این دوره با دگرگونی‌های اساسی در نحوه تولید فرهنگ مادی، مانند ابزار و زیورآلات، توسط مردم همراه است. همچنین یک تغییر بسیار شدید در مصنوعات تولیدشده توسط نئاندرتال‌ها وجود داشت که باعث شد این مصنوعات به دست‌ساخته‌های انسان‌ها شباهت بیشتری یابد.

به گفته جاکوویچ، تغییرات در فرهنگ و شواهد موجود در ژن‌های خودمان، نظریه پیشرو برای پایان نئاندرتال‌ها را تقویت می‌کند: آن‌ها با انسان‌ها جفت‌گیری کردند و با توجه به بیشتر بودن جمعیت انسان‌ها، نئاندرتال‌ها به مرور زمان در استخر ژنی ما بلعیده شدند.

هنگامی که دانسته‌های قبلی‌مان را با آنچه اکنون می‌دانیم ترکیب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بیشتر مردمی که روی زمین زندگی می‌کنند دی‌اِن‌اِی نئاندرتال دارند؛ یعنی نئاندرتال‌ها هرگز واقعاً منقرض نشدند.

منبع:ایرنا

برچسب ها: نئاندرتال منقرض
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
mrmr
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
آن‌ها با انسان‌ها جفت‌گیری کردند و با توجه به بیشتر بودن جمعیت انسان‌ها، نئاندرتال‌ها به مرور زمان در استخر ژنی ما بلعیده شدند
110
17
ناشناس
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
واقعا که این جمله صحیح هست هنوز وجود دارن
بهمن
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
درکره زمین فقطحضرت آدم اشرف مخلوقات ازطرف خداواردزمین شدانسان از وقتی ظالم شدباعث ایجادنژادمختلف وافت کیفیت دی ان ای انسان ناقص متولدشدونامهای مختلف دارند
ایران
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
آفرین بر نظر شما ولی بازم بعضی از این گونه در نسل های آینده درصدی حضور پیدامیکنن مثله الان من دور وبر خودم دوستانی رو داشتم که مادرهای ما بهشون میگفتن چقدر شبیه گاو هست ویا میمون ویا گوریل ولی الان متوجه میشم که اینهای چهره های اینگونه ای دارن احتمالا از نسل نئاندرتال ها هستند
بی نام
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
اینا بسیار زیادن و بسی خوش شانس و آدم چزون سیاه بر دل اونایی که اسیر اینا شدن
پس نئاندرتال‌ها بودن اینا
ایرانی
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
کی میگه جهانگیری مگه نسلش منقرض شده.
کپ جهانگیریه..
ناشناس
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
برعکس نمیگی؟؟؟؟
ناشناس
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
کل کره زمین از اول تورک بودن بعدا نژادهای عرب و فارسو یونانی و انگلیسی اومدن تورکها کشتن سرزمینهای اونارو گرفتن
4
4
بابک
۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
پس فرضیه ژن خوب یا انسان بهتر وجود دارد یعنی انسان ی که با نئاندرتال ها مخلوط نشده و فقط از دو انسان ساپین کامل شکل گرفته
0
1
حسین
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
من دوست دارم بایک ناندرتال ازدواج کنم
1
2
ناشناس
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
یک مشت چرت و پرتد
0
1
منوچهر
۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
اگرازآقای جنتی سئوال کنیدباحضورذهنی که ایشون داره ،جواب این سئوال ومیده
6
1
بیژن
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
اونموقع که پیغمبری نبوده اگه این انسانهای اولیه فوت میکردن میرفتن بهشت یاجهنم؟
1
1
هانیه
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
نئاندرتال ها مثل حیوانات غریزی زندگی میکردن و قدرت تفکر نداشتن
roozbeh
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
نئاندرتال دیگه چیه؟؟؟
0
0
منوچهر سبزواری عضو مجله کلینیک پزشکی خانواده خاورمیانه
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
ور سال 1375زیر میکروسکوپ انسان میکروسکوپی ملاحظه کردم در یکی از چشمه های فریدون شهر که روی طناب حرکت میکرد دارای کفش کلاه، جورات وش. رت بود نافش نیز به طناب تابیده بودنشان دوستم که دادم گفت چرا کلاهش را عوض کرده ای؟!..
0
1
ناشناس
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
هستن دیگه تو ایران به نظام پیوستن مسوولین خودمون
0
1
ناشناس
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
اسحاق جهانگیری از نوادگان نئاندرتالها می باشد
3
1
خخخخ
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
دقیقا اومدم همینو عرض کنم که دیدن شما زحمت نوشتنشو کشیدین
ولی فکر کنم از دو ترکیب ژن احمدی نژاد و اسحاق جهانگیری باشن
علی
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
این عکسی که گذاشتید شبیه اسحاق جهانگیریِ
1
0
ایران
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
چقدر جالب، در قرآن هم به این موضوع و وجود انسان قبل ما و بعد انقراض و بعد خلقت دوباره ی انسان ها آورده شده است، خیلی جالب
0
0
ناشناس
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
کجای قرآن اشاره نام سوره و شماره آیه رو بگین
ایران
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
چقدر جالب، در قرآن هم به این موضوع و وجود انسان قبل ما و بعد انقراض و بعد خلقت دوباره ی انسان ها آورده شده است، خیلی جالب
0
0
ناشناس
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
راست میگه تو ایران هم یکی هست جهانگیری
1
0
عبدالوحاب
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
چقدر خوش تیپه، بهنر از بعضی از سلبیرتی هاس ،ک گمان میکنند خوش تیپند،
2
0
مهدي
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
آیا نئاندرتال‌ها دین داشته پیامبری هم داشتتد
1
0
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی