کد خبر: ۳۲۰۳۸
|
۰۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

احصای چالش‌های دانش‌بنیان‌ها را پشت گوش نیندازید

کارشناسان براین باورند که فضای کسب و کار کشور، مجوز‌ها و دستورالعمل‌ها باید ساده شود؛ علاوه براین باید مشکلات و چالش‌های اساسی دانش‌بنیان‌ها به صورت کامل احصا شده و راهکار‌هایی در جهت رفع آن‌ها ارائه شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناوری با رائه توانمندی‌های خود توانسته‌اند گام‌های مثبتی را در تولید تجهیزات کلیدی در کشور بردارند برهمین اساس برای حمایت از این شرکت‌ها و واحد‌های فناور پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور تاسیس شد تا این شرکت‌ها بتواند به ادامه فعالیت خود ادامه دهند.

می‌توان گفت که پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد دانش بنیان و با هدف افزایش نوآوری فناورانه، مدیرت جریان دانش و فناوری و اشتغال زایی متخصصان بوجود آمده اند.
لازم به ذکر است؛ در گذشته این شرکت‌ها به دلیل نبود جا و مکان و نبود حمایت از سوی مسئولان در حوزه تحقیق و آرندی و نیز تولید محصولات با مشکلات زیادی مواجه بودند تا جاییکه برخی از این شرکت‌ها در نیمه راه دست از فعالیت خود برمی‌داشتند.

براساس این گزارش یکی از اهداف اصلی معاونت فناوری و نوآوری راهبری و مدیریت منسجم پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی، توسعه فناوری و نوآوری و نیز تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور است.

به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر نهاد‌های حمایتی خدماتی را برای توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهند، که از جمله این خدمات، ارائه تسهیلات لیزینگ محصولات دانش بنیان است که بر اساس تعریف فوق تنها شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و همچنین شرکت‌های نوپایی که محصول خود را به مرحله تجاری‌سازی رسانده‌اند می‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی از موانع اصلی که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با آن مواجه هستند موضوع بازار و اصول کسب و کار است که باید شرکت‌ها به این مهم توجه بیشتری داشته باشند و مسئولان نیز در راستای حمایت از توان آن‌ها بستر‌های مناسبی را برای بازاریابی و صدور محصولات آن‌ها به کشور‌های همسایه ایجاد کنند تا این شرکت‌ها بتوانند در مسیر تولید و خودکفایی محصولات قدم بردارند.

همچنین فضای کسب و کار کشور، مجوز‌ها و دستورالعمل‌ها باید ساده شود؛ تصمیم‌گیری‌های شبانه، تصمیم‌گیری‌های بدون درنظر گرفتن نظر فعالان اقتصادی نیز همچنان ادامه دارد. در کنار این مسائل مهم باید مشکلات اساسی دانش‌بنیان‌ها به صورت کامل احصا شده و راهکار‌هایی در جهت رفع آن‌ها ارائه شود.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی