کد خبر: ۳۲۰۸۱
|
۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

قانون جهش تولید دانش‎‌بنیان سکوی پرتاب علم به فناوری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین آیین نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری این وزارت خانه، قانون جهش تولید دانش بنیان را به سکوی پرتاب علم به فناوری تشبیه کرد و گفت: باید از این ظرفیت ویژه قانونی برای توسعه علمی کشور بهره بگیریم.

قانون جهش تولید دانش‎‌بنیان سکوی پرتاب علم به فناوری است

به گزارش «نبض فناوری»، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، گفت: توسعه علمی کشور با توصیه محقق نخواهد شد و باید با استفاده از سازوکازها و ابزار قانونی آن را عملیاتی کنیم. قانون جهش تولید دانش‌بنیان یکی از این سازوکارهای قانونی و کارآمد است.

وی افزود: یکی از اولویت های ما در وزارتخانه یکپارچه کردن علوم پایه و انسانی است. در واقع علوم‌ پایه اساس تامین آسایش و تامین سلامت جسمی مردم را به عهده دارند و علوم انسانی به سلامت روحی مردم ارتباط دارد. به همیت دلیل نیاز است این دو را به یکدیگر متصل کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رصد علم و فناوری دنیا را امری مهم و اثرگذار در تحقق توسعه کشور عنوان کرد و گفت: ارزش علم به انتشار آن است‌. در واقع یک تفاوت ویژه میان علم و فناوری این است که در علم برخلاف فناوری، مالکیت مطرح نیست و هرچه بیشتر منتشر شود ارزش، بهره وری و اثربخشی آن بیشتر خواهد شد‌.

به گفته وی، یکی از حلقه های مفقوده در کشورمان کار تیمی است که این نقیصه با شکل گیری پارک های علم و فناوری تا حد زیادی رفع شده و روسای پارک ها بدانند برای پیشبرد بهتر اهداف خود و توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری به هم افزایی و همکاری نیاز دارند.

قانون جهش تولید دانش‎‌بنیان سکوی پرتاب علم به فناوری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حال حاضر شاهد تدوین برنامه توسعه هفتم کشور و ارسال لایحه بودجه به دولت هستیم و باید از این فرصت نهایت استفاده را هم در تدوین برنامه و احکام توسعه هفتم و هم احصا کمبودهای بودجه داشته باشیم.

وی معتقد است که صرفا آموزش های نظری برای جوان ما اگرچه یک ضرورت است ولی کافی نیست. شرایط کشور می طلبد دانش آموختگان ما در بحث مهارت محوری توانمند باشند.

زلفی‌گل از بازنگری در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: در آیین نامه جدید تصمیم داریم رئیس پارک، عضو شورای دانشگاه شود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی